خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی تربیت جنسی براساس مبانی قرآن و روایات معصومین(ع) برای دوره متوسطه بوده است. به منظور تحقق هدف از راهبرد کیفی با رویکرد آمیخته(کیفی؛ روش تحلیل محتوای استقرایی و کمی؛ روش توصیفی-پیمایشی) استفاده شد .حوزه پژوهش در بخش کیفی شامل کتب، مقالات و متون اسلامی مرتبط با تربیت جنسی از جمله متون و منابع اصیل اسلامی چون)نرم افزار(قرآن کریم و بسته محتوایی)نرم افزار(جامع الاحادیت بوده است که براساس نمونه گیری هدفمند، احادیث و روایاتی که با تربیت جنسی مرتبط بوده اند انتخاب و به طور عمیق مورد مطالعه و به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش اعتباربخشی جامعه مورد مطالعه متخصصان حوزه علوم تربیتی، روان شناسی و معارف اسلامی که دانش و بینش حرفه ای در حوزه تربیت جنسی داشته بوده اند. ابتدا براساس مبانی قرآن و روایات معصومین هفت مقوله اصلی شامل: توجه به غریزه جنسی به عنوان یک نیاز، ازدواج راه طبیعی و پذیرفته شده، پاسخ دهی به غریزه جنسی، معاشرت و تعامل شایسته زن و مرد)با جنس مخالف(، عفت و پاک دامنی، رعایت حریم روابط در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، پرهیز از نابهنجاری جنسی و تولید نسل استخراج گردید. براساس مقوله های اصلی استخراج شده در عنصر اهداف برنامه درسی تربیت جنسی برای سه بعد شناختی، عاطفی و مهارتی دوازده هدف استنباط گردید و نیز برای رئوس محتوای کتب درسی پنج محور اصلی و بیست و شش عنوان مطرح شد. برای روش های یاددهی -یادگیری روش های مستقیم با چهار نوع روش و روش های غیرمستقیم با پنج روش یاددهی-یادگیری پیشنهاد شد. همچنین برای ارزشیابی برنامه درسی تربیت جنسی با تاکید بر ارزشیابی کل برنامه درسی و نیز ارزشیابی برنامه درسی تجربه یا کسب شده، مقوله ها معرفی گردید.
ملخص الجهاز:
De Matos, Reis, Ramiro,& Ribeiro 2.
با اين وصف پژوهش حاضر درصدد شناســايي و تبيين مباني ديني تربيت جنســي با تکيه و تأکيد بر قرآن کريم و روايات اسلامي و شناسايي مباني روان شناختي و جامعه شناختي تربيت جنسي و نيز اعتباربخشي برنامه درسي تدوين شده براي دوره متوسطه تحصيلي مي باشد.
McKay, Byers, Voyers, Humphreys, & Markham پاييز ١٣٩٧▪ 2.
در همين راستا ▪سشامل رسو٣م ▪شمارة پياپي ٨ جهت اعتباربخشــي الگوي برنامه درسي تربيت جنسي و نتيجه گيري نهايي جهت ارائه ▪پاييز ١٣٩٧ الگوي برنامه درسي ، قابليت اطمينان شبکه مضامين استخراج شده و الگوي نهايي تحقيق توسط ٣ نفر از صاحبنظران برنامه ريزي درسي ، ٢ نفر متخصصان روان شناسي تربيتي ، ٢ نفر متخصصان روان شناسي يادگيري ، و ٢ نفر از متخصصان و صاحب نظران حوزه علوم اسلامي مورد بررسي قرار گرفت که به عنوان نتيجه و الگوي نهايي تحقيق در ادامه ارائه مي شود: طبق نتيجه نهايي و نظر متخصصان براي پاسخگويي به سؤال اول نتايج جداول ٥ و ٦ با اين توجيه که آنچه در روايات و احاديث مطرح شده است برگرفته از مباني قرآن کريم است و نمي تواند جداي از آن باشد در يک ديگر ادغام گرديد و به صورت زير اصلاح شد: جدول ٨.
بحث و نتيجه گيري اولين هدف اصلي اين پژوهش استقراء دلالت هاي تربيتي برنامه درسي تربيت جنسي از مباني قرآن و روايات بود.