خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضرسنجش میزان آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی شیراز به منظور اطلاع از وضعیت به کارگیری و بهره مندی این کتابخانه ها از فناوری های اطلاعاتی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی طراحی شده توسط نورافروز، حریری و حنفی زاده (1389) استفاده شده است. در این پژوهش از روش های آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، محاسبه میانگین و انحراف معیار با رسم جدول و نمودار استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان می دهد که کتابخانه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز 86/0 بیشترین میزان آمادگی الکترونیکی را بین کتابخانه های دانشگاهی شیراز داشته اما در مقابل کتابخانه دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد با امتیاز 09/1- پایین ترین میزان آمادگی الکترونیکی را دارد.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که اکثر کتابخانه های دانشگاهی شیراز، آمادگی الکترونیکی در سطح متوسط به پایین دارند که این امر نشان دهندۀآمادگی الکترونیکی اندک این کتابخانه ها است.
ملخص الجهاز:
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی طراحی شده توسط نورافروز، حریری و حنفی زاده (١٣٨٩) استفاده شده است .
این پژوهش تحلیلی با استفاده از پرسشنامه طراحی شده توسط محققین جهت اطلاع از وضعیت آمادگی الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال های ٢٠١٠-٢٠١١ انجام شده است .
نورافروز، حریری و حنفی زاده (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی که به صورت موردی در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده بود، یک کتابخانه مرکزی و ٧ کتابخانه دانشکده ای را مورد بررسی قراردادند.
نتیجه پژوهش نشان میدهد که همه کتابخانه های مورد بررسی در ابعاد مختلف آمادگی الکترونیکی و به خصوص در بعد برنامه ها و خدمات شبکه ای در وضعیت مناسبی نبوده و دچار شکاف دیجیتالی هستند.
نوروزی و جعفرپور (١٣٩٢) در پژوهشی به بررسی وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه تبریز از پنج بعد سازمان و مدیریت ، استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات ، آماده بودن اطلاعات ، آماده بودن کارکنان و منابع انسانی و آمادگی ارتباط با محیط و دیگر سازمان ها پرداختند.
وضعیت کتابخانه های دانشگاهی شیراز از لحاظ مؤلفه سیاست در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه است ؟ روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی میباشد.
با توجه به یافته های پژوهش در جدول ٣، شاخص های هر سه مؤلفه بعد زیرساخت الکترونیکی شامل نفوذ فناوری اطلاعات ، خدمات اطلاعاتی و زیرساخت ارائه خدمات در کتابخانه های دانشگاهی شیراز در حد متوسط به پایین هستند.