خلاصة:
هدف: در پژوهش حاضر، برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با برنامه های درسی رشته ها و گرایش های مشابه موجود در ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. روش : روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تهیه شده از سرفصل ها و گرایش های مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاع رسانی بود. یافته ها: رشته مورد بررسی با رشته مشابه آن در دانشگاه آزاد مشابهت بیشتری نسبت به رشته مشابه در وزارت علوم دارد. مقایسه گرایشهای موجود، نشان داد این رشته بیشترین تطابق را با گرایش اطلاعرسانی(93.75 %) و کمترین تشابه را با گرایش مدیریت کتابخانه های دیجیتال(37.5 %) دارد. نتیجه گیری: وجود سرفصلهای مشابه این رشته با دو رشته بررسی شده نشان می دهد این رشته نمی تواند پاسخگوی نیازهای متعدد و متفاوت جامعه پزشکی و علوم وابسته باشد. تغییر سرفصلهای این رشته و ایجاد گرایشهایی مانند کتابدار بالینی، کتابدار بیمارستانی، کتابداری مبتنی بر شواهد و غیره در مقطع کارشناسی ارشد می تواند خلاءهای موجود را پر کند.
ملخص الجهاز:
در ایران نیز در سال ١٣٥٦ اولین دوره پذیرش دانشجو در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران و در مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفت (وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی برنامه - ریزی علوم پزشکی، ١٣٨٩).
بنابراین ، لازم است که با توجه به رقابت این رشته با رشته هایی چون "مدیریت اطلاعات سلامت " و "فناوری اطلاعات سلامت " در تربیت نیروی انسانی دانش آموخته ی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، یک برنامه آموزشی مدون داشت که در عین روزآمدی، جامع و منطبق با نیازهای نظام سلامت کشور و جامعه ی هدف (پزشکان و پیراپزشکان ) باشد و به طور مرتب بازنگری و اصلاح شود (غفاری و همکاران ، ١٣٩٠؛ زارع فراشبندی، عالیپور، عزیزی و عزیزی، ١٣٨٣).
مطالعه پیشینه های حوزه آموزش کتابداری و اطلاع رسانی در ایران و خارج از کشور نشان میدهد که تقریبا تمامی پژوهشگران مورد بررسی، اصلاح و بازنگری سرفصل دروس این رشته را با توجه به کارکردهای آن و ارتباط آن با علوم مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی امری ضروری میدانند.
جدول ٢ تطبیق دروس کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی وزارت بهداشت و گرایش های علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم را نشان میدهد.
یافته های جدول ٢ نشان میدهد که برنامه ی درسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بیش - ترین تشابه را با گرایش مدیریت کتابخانه های دانشگاهی (٨٧/٥ درصد) و کم ترین تطابق را با گرایش مدیریت کتابخانه های دیجیتال (٣٧/٥ درصد) رشته علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری دارد.