خلاصة:
تبیین موضوع: تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است که خسارات جانی و مالی فراوانی به بار میآورد و از اهمیّت فوق العادهای برخوردار است. از همینرو تحقیق علل و زمینههای رخداد تصادفات شهری امری ضروری است؛ لذا هدف اصلی این پژوهش، شناسایی زمان، مکان و علل وقوع تصادفات شهری اردبیل است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی- تحلیلی محسوب میشود. جامعه آماری شامل آمار ثبت شده برای تصادفات شهری اردبیل بین سالهای 1393-1395 میباشد، از سوی دیگر برای شناسایی مهمترین عوامل کلیدی در بروز تصادفات از نظرات 100 نفر از کارشناسان به روش گلوله برفی بهره گرفته شده است. برای تحلیل داده ها، از آزمون های آماری کای اسکوئر و فریدمن و برای عوامل کلیدی تصادفات از مدل ساختاری استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق بیانگر این امر است که بیشتر تصادفات شهر اردبیل در میادین و خیابان های اصلی و بیشتر در ایام گرم سال رخ می دهد و اینکه بیشترین تصادفات شهر اردبیل به خاطر عدم توجّه به جلو و عدم رعایت حقّ تقّدم می باشد. نهایتا اینکه عجله و شتاب زدگی، عدم رعایت حقّ تقّدم و عدم رعایت فاصلة طولی و عرضی به عنوان عوامل انسانی، مهمترین عوامل کلیدی در بروز تصادفات شهری شهر اردبیل هستند. نتیجهگیری: آنچه از این تحقیق بر می آید این است که در بروز تصادفات مجموعه ای از عوامل نقش دارند که نقش عوامل انسانی بسیار تعیین کننده است و لذا در برنامه های پیشگیری و کاهشی، باید اصول آموزشی در اولویت قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
جامعه آماري شامل آمار ثبت شده براي تصادفات شهري اردبيل بين سال هاي ١٣٩٣-١٣٩٥ ميباشد، از سوي ديگر براي شناسايي مهم ترين عوامل کليدي در بروز تصادفات از نظرات ١٠٠ نفر از کارشناسان به روش گلولۀبرفي بهره گرفته شده است .
در همين راستا، تحقيقات نسبتا زيادي در اين خصوص انجام گرفته است به گونه اي که ميلتنر و سالوندر در تحقيقي با عنوان شناسايي عوامل مؤثر در افزايش شدت تصادفات جلو به جلوي خودروهاي سبک سواري، عواملي همچون سرعت خودرو و سن رانندگان را بر شدت آسيب ديدگي اندام هاي داخلي رانندگان تأثيرگذار دانسته اند ( ,Salwender &Miltner ١٩٩٥).
سرائي و تنديسه (١٣٩٣)، در مقاله اي با عنوان پراکنش فضايي - مکاني حوادث رانندگي درون شهري شهر يزد، به اين نتايج رسيده اند که بيش ترين حوادث رانندگي در خيابان ها و بلوارهايي که حجم ترافيکي را از محورهاي ورودي و اطراف شهر به مرکز شهر و بلعکس انتقال ميدهد؛ همچنين ميدان ها و فلکه هايي که ، در امتداد و يا در محل تقاطع خيابان هاي اصلي و سراسري شهر يزد قرار دارند، داراي بيش ترين مقدار حوادث رانندگي هستند و نهايتا اينکه ملکي و مراديمفرد (١٣٩٤)، در تحقيقي با عنوان بررسي نقش عوامل ساختاري - مکاني در وقوع تصادفات رانندگي در محدودة جغرافيايي شهر زنجان ، به اين نتايج رسيده اند که در فصول گرم سال ، نرخ تصادفات رانندگي افزايش مييابد.