خلاصة:
یکی از راه های افزایش کارایی و اثربخشی دانشگاه ها، ارزشیابی وجوه و ابعاد گوناگون آن است. با عنایت به کاهش تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی متاثر از رشد کمی دانشگاه ها طی یک دهه اخیر، تحلیل و ارزیابی کیفی مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گرفته است. در این بین توجه به نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی این نظام می تواند مرجع مناسبی برای درک شرایط حاکم بر فضای کیفی دانشگاه ها باشد. هدف کلی پژوهش حاضر تعیین رابطه محبوبیت اجتماعی اعضای هیئت علمی با نحوه ارزشیابی دانشجویان از آنان در دانشگاه لرستان است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته های مختلف است که از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده و تعداد 500 نفر انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از دو پرسش نامه محقق ساخته محبوبیت سنجی اجتماعی با 30 پرسش پنج گزینه ای و پرسش نامه ارزشیابی علمی اساتید با 15 پرسش پنج گزینه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تعیین روایی محتوایی پرسش نامه ها از نظرات اساتید دانشگاه و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نخستین یافته پژوهش حاضر بیانگر همبستگی مثبت و معنی داری بین دو متغیر محبوبیت اجتماعی اساتید و ارزشیابی علمی دانشجویان از آنان است. یافته دیگر پژوهش موید آن است که متغیر توان علمی بیش از متغیر توان آموزشی تغییرات مربوط به محبوبیت اجتماعی اعضای هئیت علمی را تبیین می کند. همچنین از بین مولفه های محبوبیت اجتماعی، اعتبار ارتباطی و اعتبار مدیریتی اساتید بیشترین رابطه را با محبوبیت اجتماعی آنان دارد.
ملخص الجهاز:
Gottman, Gonso Rasmussen 20.
علاوه بر این ، برای تعیین سهم پیش بینی کنندگی متغیر ملاک (محبوبیت اجتماعی ) توسط هرکدام از متغیرهای پیش بین (توان 73 علمی و توان آموزشی ) از تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام استفاده شد که نتایج آن در جداول زیر آورده شده است : جدول شماره ٤.
نخستین یافته پژوهش حاضر مؤید همبستگی مثبت و معنی داری بین دو متغیر محبوبیت اجتماعی اساتید و ارزشیابی علمی دانشجویان از آنان است .
یافته دیگر پژوهش حاضر با توجه به تحلیل مسیر مربوط به متغیرهای مورد مطالعه مبین آن است که از بین مؤلفه های محبوبیت اجتماعی ، اعتبار ارتباطی و اعتبار مدیریتی اساتید (٠/٩٥) بیشترین رابطه را با محبوبیت اجتماعی آنان دارند و اعتبار اخلاقی (٠/٩٢) در مرتبه بعدی قرار می گیرد.
Brattesani, Weinstein Marshall 45.
Wubbels, Creton Hooymayers 46.
با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین محبوبیت اجتماعی اساتید و ارزشیابی علمی دانشجویان از آنها، به مسئولان دانشگاه پیشنهاد می شود به نقش عوامل مؤثر در اعتلای محبوبیت اجتماعی اعضای هئیت علمی توجه بیشتری مبذول نموده و زمینه سازی لازم برای ارائه آموزش اساتید را در این خصوص فراهم سازند.
, (1990), “Measuring and changing teachers’ differential behavior as perceived by students and teachers”, Journal of Educational Psychology, No. 82.
, (1984), “Students’ evaluations of university teaching: dimensionality, reliability, validity, potential biases and usefulness”, Journal of Educational Psychology; 76 (5).
M. , (2006), “Teacher expectations and student self-perceptions: Exploring relationships”, British Journal of Educational Psychology, No. 53.
, (2004), “Teachers effective teaching criteria as viewed by the students of Kerman University of medical education”, Journal of Medicine Education; No. 4.