خلاصة:
این مقاله به مطالعه ی نگرش اساتید دانشگاه کردستان نسبت به آموزش مجازی (مبتنی بر وب) برای تعیین ماهیت یادگیری در این نوع آموزش وموانع توسعه ی آن پردخته است. با استفاده از رویکرد آمیختهو تاکید بیشتر بر نتایج کمی، 132 نفراز اساتید دانشگاه کردستان مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گرد آوری داده ها مصاحبه و سپس پرسشنامه ی محقق ساخته بود که پس از انجام تحلیل عاملی، پنج مولفه ی اساسی از آن استخراج شد: فقدان یادگیری اصیل، استقلال در انجام فعالیت یادگیری، ضعف نقش کنترل کننده گی استاد، مهارت فنی در آموزش مجازی، و زیر بنا و سیاست گذاری. سه مولفه ی یادگیری اصیل، استقلال در یادگیری و نقش کنترل کننده گی استاد در فرایند آموزش تبیین کننده ی یک عامل بنیادی تر تحت عنوان ماهیت کلی یادگیری و تدریس در آموزش مجازی می باشند. همچنین دو مولفه ی دیگر تشکیل دهنده ی عامل اصلی تحت عنوان موانع توسعه ی آموزش مجازی هستند.
ملخص الجهاز:
در یک نگاه سیسـتماتیک ، فهم ریشه های نظری آموزش مبتنی بر وب در چهارچوب ساختن گرایـی بسـتگی بـه عوامـل ذیل دارد: 1 Wireless technology system 2 Satellite tele-education 3 Digital library 4 Reaz, Hussain, Khadem 5 Web-based instruction (WBI) 6 Crotty 7 Synchronous 8 Asynchronous 9 Jung, Choi, Lim, Leem اول ، نقش فراگیر و معلم که بر این اساس می توان گفت که در آموزش مبتی بر وب ، معلم به طور عمده نقش تسهیل کننده را بازی می کند و از طـرف دیگـر فراگیـر در فضـای یـادگیری مشارکتی و با توجه دسترسی به منابع باز، نقش اصلی را در یادگیری و ساختن فهـم و دانـش خود از موضوعات درسی دارد.
بر اساس این مطالعات ، اساتید دانشگاه ، تمام وقت نبودن خود را در آموزش های مبتنی بر وب دلیل کاهش کیفیت کـار آموزشـی خـود 1 Graham, Cagiltay, Craner, Lim, Duffy 2 Falowo می دانند.
امـا بـه طور کلی نتایج مصاحبه ها نشان داد که از نظر اساتید عوامل ذیل تبیین کننده ماهیـت آمـوزش مجازی هستند: روابط عاطفی دانشجو و استاد در آموزش مجازی، وقت گیر بودن آموزش مجـازی بـه لحـاظ طراحی مطالب درسی و قرار دادن آن در فضا هـای اینترنتی،کیفیـت یـادگیری دانشـجویان در محیط مجازی، مهارت های دانشجویان برای استفاده مـوثر از آمـوزش مجـازی، مهـارت هـای اساتید برای استفاده مؤثر برای از آموزش مجازی، زیر بنا هـای دانشـگاه بـرای فـراهم نمـودن آموزش مجازی موثر و سیاست گزاری دانشگاه برای توسعه ی آموزش مجازی.