خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی طراحی محیط های یادگیری سازنده گرا در آموزش دانشگاهی انجام گردید. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه آماری دانشجویان دوره کارشناسی رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه مازندران بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89 درس روابط انسانی در سازمان های آموزشی را انتخاب نموده بودند. تعداد این دانشجویان 59 نفر بود که بصورت تصادفی به گروه های آزمایش وکنترل انتساب تصادفی یافتند. جهت اجرای پژوهش، بخش مربوط به مباحث رهبری از درس انتخاب گردید و بر اساس مدل طراحی محیط های یادگیری سازنده گرای دیوید جانسن، طراحی و سپس بر روی دانشجویان گروه آزمایش اجرا گردید. همین مطالب درس برای دانشجویان گروه گواه در محیط یادگیری سنتی به اجرا درآمد. جهت ارزیابی اثربخشی دوره حاضر، سه متغیر وابسته رضایت، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پس از اجرای مداخله اندازه گیری شد و با دانشجویان گروه گواه مورد مقایسه قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه جهت سنجش رضایت، نگرش و آزمون برای سنجش پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشانگر آن است که طراحی محیط یادگیری سازنده گرا در آموزش های دانشگاهی موجب افزایش رضایت دانشجویان (000/0p) ودر مجموع موجب افزایش اثربخشی کلی آموزش دانشگاهی می شود.
ملخص الجهاز:
متغیر مستقل در این پژوهش محیط یادگیری سازنده گرا و متغیر های وابسته نیز شامل سه متغیر رضایت دانشجویان از درس ، نگرش آنها نسبت به درس و پیشرفت تحصیلی می باشد.
طراحی درس رهبری بر اساس مؤلفه های محیط یادگیری سازنده گرایی (رجوع شود به تصویر صفحه) ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه جهت سنجش رضایت و نگرش و آزمون برای سنجش پیشرفت تحصیلی بود.
جدول ٣)نتایج تحلیل واریانس چند متغیری تاثیر محیط یادگیری بر رضایت دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های مربوط به نگرش دانشجویان همانطور که قبلا بیان شد متغیر نگرش دارای هفت مؤلفه می باشد که در جدول ٤ میانگین و انحراف استاندارد نگرش دانشجویان نسبت به درس در دو محیط یادگیری سنتی و سازنده گرا به تفکیک این هفت مؤلفه آمده است .
) The design of constructivistic learning environments: Implications for instructional design and the use of technology,Heidelburg, FRG: Springer-Verlag, http://cad017.
Activity Theory as a Framework for Designing Constructivist Learning Environments.
) Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. II), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 215-239 Jonassen, D.
), Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. II), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 115-142.
An Instructional design learning framework for authentic learning Enviorments,Educational Technology Research and Development, Vol. 48, No. 3, pp 23-48 Kim , H, Fisher, D, Fraser, B(1999) Assessment and Investigation of Constructivist Science Learning Environments in Korea.
Educational Technology Society, Applying Constractivist and Objectivist Learning Theories in Design of A Web-Based Course: Implication for Practice.
), Constructivist Learning Environments: Case Studies in Instructional design.