خلاصة:
تحقیق حاضر به بررسی رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی در دانشگاه مازندران پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق یازده دانشکده فعال دانشگاه مازندران می باشد. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیر رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه استفاده شد. بدین ترتیب 131 نفر از کارکنان دانشکده ها متشکل از اعضای هیات علمی و کارشناسان که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شده بودند، به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. همچنین داده های مربوط به عملکرد سازمانی با استفاده از اسناد و مدارک موجود مربوط به هر یک از دانشکده ها جمع آوری شد. جهت سنجش اعتبار پرسشنامه ازآزمون آلفای کرونباخ با برآورد ضریب94/0α= و جهت بررسی روایی سازه از شاخص AVE استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم-افزارهای 16 SPSS، Visual PLS و Smart PLS وآزمون تحلیل مسیر انجام شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که گرایش به رفتار شهروندی سازمانی و مولفه های آن در دانشگاه مازندران تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد سازمانی دانشکده ها دارد.
ملخص الجهاز:
از طرف دیگر دانشگاه به عنوان بالاترین مرکز علمی و فرهنگی در جامعه شیوه رفتار و برخورد کارکنان آن می تواند الگویی برای سازمان ها و مؤسسات دیگر باشد و به دلیل تأثیر مثبت و مستقیم رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات ارائه شده و به تبع آن بر اثربخشی سازمان ، توجه به این گونه رفتارها می تواند یکی از راههای افزایش اثربخشی سازمان ها باشد که تاکنون به آن توجه چندانی نشده است (سهرابی زاده و همکاران ،١٣٨٨).
بنابراین در این تحقیق جهت سنجش عملکرد دانشگاه مازندران از متغیرهای عملکرد در هفت بعد آموزشی، پژوهشی و فناوری و همکاری های بین المللی، مدیریت و منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فرهنگی، دانشجویی، فضاهای آموزشی، تحقیقاتی و کمک آموزشی که توسط جعفری و همکاران (١٣٩٠) ارائه شده است ، استفاده شده است .
بدین ترتیب رفتار شهروندی سازمانی که شامل رفتاری کاملا داوطلبانه است که نظام پاداش دهی، قابلیت شناسایی آن را بصورت مستقیم ندارد ولی در مجموع عملکرد مؤثر را در سازمان افزایش می دهد، می تواند منجر به بهبود عملکرد سازمانی دانشگاه مازندران در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فناوری و همکاری های بین المللی، مدیریت و منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فرهنگی، دانشجویی، فضاهای آموزشی، تحقیقاتی و کمک آموزشی گردد.