خلاصة:
هدف از مقاله حاضر، بررسی وضعیت کیفی دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بود. تحقیق انجام گرفته از نوع توصیفی هست. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی از دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که180 نفر از آن ها را دانشجویان کارشناسی ارشد و 60 نفر را دانشجویان دکترا شامل شدند. پرسش نامه ی مورداستفاده در این پژوهش، پرسش نامه ی مورداستفاده ی بلوچزهی (1389) بر اساس ابعاد مقیاس سرکوال بود که پایایی آن با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ 90/. گزارش شده است. روایی پرسش نامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 89/. محاسبه گردید. کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بر اساس پنج بعد ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، امنیت و همدلی موردبررسی قرار گرفت. عمده ترین یافته های این پژوهش عبارت اند از: وضعیت کیفیت دوره های تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در سطح مطلوب و مورد انتظاری نبوده است و میانگین بعد ملموسات و همدلی از سایر مولفه ها بالاتر بوده است. یافته های دیگر نشان داد که بین دو گروه علوم انسانی و غیر علوم انسانی تفاوت معناداری وجود داشته و دانشجویان علوم انسانی کیفیت خدمات ارائه شده را در حد مطلوب تری دانسته اند که این تفاوت در بعد همدلی از سایر ابعاد بارزتر بوده است. همچنین تفاوت در بین دانشکده ها نیز وجود داشته به طوری که دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشجویان دانشکده کشاورزی به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت را از وضعیت موجود داشته اند. اما یافته های دیگر پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و همچنین بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در بیان وضعیت کیفی تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
بلوچزهی (١٣٨٩) تحقیقی باهدف « بررسی تطبیقی وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی٨٩-١٣٨٨ با استفاده از مقیاس سرکوال (ملموسات ، قابلیت اطمینان ، پاسخگویی ، امنیت و همدلی ) » انجام داده است نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اختلاف کیفیت مشاهده شده بین دانشجویان ارشد در چهار بعد، دکتری در سه بعد و همچنین هیئت علمی در چهار بعد معنیدار است .
1. Parasuraman فرضیات تحقیق ازنظر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز ١- با توجه به بعد ملموسات در سطح مطلوب و مورد انتظاری است .
خلاصه - ی یافته های مربوط به فرضیات پژوهش در جدول ٣- آمده است : جدول ٣- میانگین ، انحراف معیار و آزمون t مؤلفه های کیفیت خدمات تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه ی اول : ازنظر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز با توجه به بعد ملموسات در سطح مطلوب و مورد انتظاری است .
فرضیه ی دوم : ازنظر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز با توجه به بعد قابلیت اطمینان در سطح مطلوب و مورد انتظاری است .
در بررسی فرضیه چهارم تحقیق نتایج نشان داد وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز با توجه به بعد امنیت در سطح مطلوب و مورد انتظار نیست ، نتیجه این تحقیق با بررسی های زوار (١٣٨٦)، (کبریایی،٨٤)، (جورابچی،١٣٨١)، لوئیز ادموندو(٢٠٠٩)، جلینا لگسویچ (٢٠٠٩) و بلوچزهی همخوانی دارد.