خلاصة:
انکوباتورها در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه، ابزار مهمی برای توسعه کارآفرینی و نوآوری فنّاورانه، خصوصا در سطح شرکتهای کوچک و متوسط، به شمار میروند. یکی از خروجیهای انکوباتورها ایجاد فرصتهای شغلی است. یک دانشگاه اگر به فعالیتهای کارآفرینی بپردازد بهعنوان یک منبع توسعه فناوری شناخته میشود. امروزه با پیشرفت فناوری، دانشگاهها تغییر ماهیت دادهاند. در این دانشگاهها آموزش، پژوهش و فناوری باهم همراه است. شرکتهای زایشی صنعتی که با یک دانشگاه کارآفرین در ارتباط هستند از مزایای فناوری آن نیز بهره میجویند، به این جهت فرایندهای علمی و صنعتی دانشگاهها تکمیلشده و ایجاد این شرکتها از دل پژوهشهای دانشگاهی رخ میدهد. لذا این پژوهش به ارائه الگو جهت شناسایی مولفههای اثرگذار در خروجیهای انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاهها پرداخت. روش پژوهش از نوع کیفی و کمی بود. 13 نفر در بخش کیفی (مصاحبه) و 170 نفر در بخش کمی بهعنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. یافتهها در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاهی، 13 مولفه در بعد خروجی شناسایی شد. در بخش کمّی پژوهش، یافتهها نشان داد که در بعد خروجی، مولفه مشارکت با جامعه محلی با بار عاملی (92/0) بیشترین و مولفه هماهنگ نمودن آموزشهای دانشگاهی با نیازهای بازار کار با بار عاملی (42/0) کمترین میزان تاثیرگذاری را در تبیین بعد خروجیهای موجود در انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاه دارند.
ملخص الجهاز:
جدول ٣: متغیرها و ضرایب مستقیم مسیر ارتباطی مؤلفه های شناساییشده در الگوی نهایی پژوهش مؤلفه ها مسیر ارتباط ضریب استاندارد اماره t نتیجه رتبه اثرات اجتماعی مراکز رشد انکوباتورهای دانشگاهی 0/63 6/31 تأیید 11 تعامل با صنعت انکوباتورهای دانشگاهی 0/67 7/53 تأیید 10 تعامل با جامعه انکوباتورهای دانشگاهی 0/79 7/93 تأیید 4 تعداد تحقیقات تجاری شده انکوباتورهای دانشگاهی 0/80 8/58 تأیید 3 سودآوری مرکز رشد انکوباتورهای دانشگاهی 0/76 8/20 تأیید 5 ارتباط سه جانبه دولت – دانشگاه - صنعت انکوباتورهای دانشگاهی 0/71 7/96 تأیید 6 فراهم نمودن تسهیلات لازم برای کمک به ایجاد کسب وکار در جامعه انکوباتورهای دانشگاهی 0/84 7/90 تأیید 2 مشارکت با جامعه ی محلی انکوباتورهای دانشگاهی 0/92 8/78 تأیید 1 مجوز استفاده از فن آوریها در صنایع انکوباتورهای دانشگاهی 0/71 7/45 تأیید 7 هماهنگ نمودن آموزش های دانشگاهی با نیازهای بازار کار انکوباتورهای دانشگاهی 0/42 3/60 تأیید 13 نوآوری درزمینۀ روش تولید جدید و کشف بازار جدید انکوباتورهای دانشگاهی 0/57 5/29 تأیید 12 جذب سرمایه گذاران بیرونی انکوباتورهای دانشگاهی 0/70 6/16 تأیید 8 فعالیت های مبتنی بر ثبت اختراع مشترک بین دانشگاه و صنعت انکوباتورهای دانشگاهی 0/68 5/69 تأیید 9 در شکل ٢، نتایج ضرایب استاندارد حاکی از آن است که در میان ١٣ مؤلفه تشکیل دهندٔە بعد خروجی انکوباتورهای دانشگاهی، مؤلفه مشارکت با جامعه ی محلی با ضریب استاندارد (٠/٩٢) بیشترین اثرگذاری را در انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه دارد.