خلاصة:
دانشگاه کارآفرین و جامعه محور به عنوان نسل جدید دانشگاه ها علاوه بر رسالت تولید، انتقال و ترویج دانش، رسالت خطیر تبدیل و بهره برداری از دانش یا همان تجاری سازی دانش را بر عهده دارد. لذا، امروزه یکی از الزامات و مقدمترین سیاست ها در دانشگاه ها جهت نیل به دانشگاه کارآفرین، آمادگی سازمانی برای تجاری سازی دانش می باشد. درحالی که مدل های مختلفی از تجاری سازی دانش توسط دانشگاه ها در ادبیات پژوهش ارائه شده اند، مدل های موجود دارای عدم رویکرد همه جانبه هستند که باعث شده است، اهداف تجاری سازی دانش در دانشگاه ها به نحو شایسته ای تحقق نیابند. با در نظر گرفتن این خلا پژوهشی، این پژوهش با استفاده از رهیافت جامع نگر اکوسیستم کارآفرینی و با استفاده از روش سنتز پژوهی درصدد ارائه مدلی ترکیبی از مجموعه مدل ها و مولفه های ارائه شده در ادبیات می باشد. با مطالعه نظامند 60 پژوهش، این پژوهش یک طبقه بندی جامع نگر از تجاری سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی را احصاء می نماید که در آن 83 ویژگی در هفت زمینه اصلی شامل تعهد مدیریتی، فرهنگ کارآفرینی، زیرساخت های تولید دانش و تجاری سازی دانش، زیرساخت کیفیت منابع انسانی، محیط خارجی؛ تعاملات و توسعه، طبقه بندی و در قالب مدل ترکیبی ارائه شده اند. این مدل با ارائه مکانیزم های آمادگی سازمانی برای تجاری سازی دانش در هفت زمینه اصلی، درک جامع تری از تجاری سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی ارائه می نماید و توضیح بهتری می دهد که چرا برخی دانشگاه ها کارآفرینانه تر از بقیه هستند و عملکرد تجاری سازی بهتری دارند.
ملخص الجهاز:
این مدل با ارائه مکانیزم های آمادگی سازمانی برای تجاریسازی دانش در هفت زمینه اصلی، درک جامع - تری از تجاری سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی ارائه می نماید و توضیح بهتری میدهد که چرا برخی دانشگاه ها کارآفرینانه تر از بقیه هستند و عملکرد تجاری سازی بهتری دارند.
Baldini, Grimaldi Sobrero 8.
Perkmann, King Pavelin 8.
Mets تجاری سازی دانش در ارزیابی دانشگاه های کارآفرین می باشد و از عوامل مهم کسب درآمد و ارتباط با اکوسیستم کارآفرینی است (جورو و همکاران ، ٢٠٠٥؛ براش ، ٢٠١٤).
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٣: مدل تجاری سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی این متاسنتز نشان می دهد، اگر زمینه های اصلی دانشگاه نظیر تعهد مدیریتی، فرهنگ کارآفرینی و زیرساخت های قوی با نیارمندیهای اکوسیستم کارآفرینی شکل گرفته باشد، موجب ایجاد تعاملات مؤثر با اکوسیستم کارآفرینی می گردد و زمینه ایجاد توسعه از طریق ایجاد نوآوری در اکوسیستم کارآفرینی و رشد منطقه ای خواهد شد.
(2116), Entpreprenerial Universities and Technology Transfer: A Conceptual Framework for Understanding Knowledge-Based Economic Development.
(2108), The Changing Role of the Entrepreneurial University in Developing Countries: The Case of Latvia.
(2108), Prioritizing Entrepreneurial University Factors by Fuzzy Analytic Hierarchy Process, International Journal of Economy, Management and Social Sciences, 2(01), 376-334.
(2104), Entrepreneurial University model: A theoretical perspectives on strategy, entrepreneurship, and innovation.
(2106), Designing a comprehensive model of entrepreneurial university in the science and technology parks.