خلاصة:
غالب پژوهشگران و صاحب نظران اهمیت شبکه های اجتماعی در فرایند یادگیری را متذکر شده و بر این اساس، تحقیقات متعددی، نقش کارکردی شبکه های یادگیری فردی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان را تصدیق نموده اند. با وجود این، هدف پژوهش حاضر عبارت است از مطالعه اکتشافی خصوصیات محتوایی شبکه یادگیری فردی دانشجویان منتخب دانشگاه های شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و دانشگاه تهران. 47 نفر از دانشجویان براساس فهرستی از ویژگی ها و با روش نمونه گیری نظری و هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انتخاب شدند که داده های گردآوری شده با استفاده از روش کیفی مقوله بندی نظام مند تحلیل شدند. یافته های حاصل بیانگر دامنه متنوعی از خصوصیات محتوایی از «روابط اجتماعی روزمره، غیرتحصیلی و بی حاصل» تا «جریان یادگیری متقابل و مشارکتی در فرایند تحصیل» است که در قالب عناصر ارتباطی همچون دانشجویان و فارغ التحصیلان؛ تیم ها و تشکل های دانشجویی؛ اساتید؛ فضاهای مختلف ارتباطی دانشکده و دانشگاه؛ و موسسات، نهادها و دوره های آموزشی محیطی، شناسایی و طبقه بندی شدند. همچنین، خصوصیات محتوایی در دامنه ای از خصوصیات سازنده، غیرسازنده و بازدارنده در چهار دسته محتوای دانشی، بینشی، انگیزشی و اجتماعی قابل بحث و تبیین می باشند. برخلاف تصور کارکردی مرسوم نسبت به خصوصیات محتوایی شبکه های مذکور، مدیریت اثربخش فرایند یادگیری دانشجویان مستلزم طراحی و برنامه ریزی مسیرهای ارتباطی گسترده تری در موقعیت یادگیری است.
ملخص الجهاز:
با وجود این ، هدف پژوهش حاضر عبارت است از مطالعه اکتشافی خصوصیات محتوایی شبکه یادگیری فردی دانشجویان منتخب دانشگاه های شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و دانشگاه تهران .
یافته های حاصل بیانگر دامنه متنوعی از خصوصیات محتوایی از «روابط اجتماعی روزمره ، غیرتحصیلی و بی حاصل » تا «جریان یادگیری متقابل و مشارکتی در فرایند تحصیل » است که در قالب عناصر ارتباطی همچون دانشجویان و فارغ التحصیلان ؛ تیم ها و تشکل های دانشجویی؛ اساتید؛ فضاهای ١.
Fischer, Rohde Wulf 2.
Hunt, Mair Atkinson 10.
Pike, Kuh McCormick 12.
از این رو، برخلاف سنجش کمی، متمرکز بر اکتشاف عمیق خصوصیات شبکه یادگیری فردی دانشجویان در بستر برخی دانشگاه های دولتی تهران است .
از این رو، دانشجو در فرایند تحصیل با گروه های متنوعی از دانشجویان و سایر اعضای شبکه فردی در تعامل است و از آن ها تأثیر میپذیرد.
بنابراین ، بیشتر از آن که برنامه ریزی و سازماندهی رسمی بستر گفت وگو و تعامل میان اعضای شبکه فردی بتواند موفقیت تحصیلی و توسعه حرفه ای دانشجویان را رقم زند، فضای تعامل و تبادل غیررسمی و خودجوش از دل گروه های همتایان است که زمینه یادگیری و هم افزایی گسترده میان آن ها را موجب خواهد شد.
A selective analysis of empirical findings in networked learning research in higher education: Questing for coherence.
In Goodyear, Banks, Hodgson MacConnell (Ed.
Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites.