خلاصة:
در این پژوهش تلاش شده است تصورات دانش آموزان از دانشگاه به تفکیک جنسیت آنها توصیف گردد. در این راستا از چارچوب آجیل پارسونز و مفاهیم زیست جهان – سیستم هابرماس استفادهشده است. برای انجام پژوهش از روش پیمایش و برای جمعآوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی در 4 شهر تهران، قم، کاشان و قائمشهر تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحلهای، تعداد 773 دانشآموز از میان آنها انتخابشده است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در نظر دانشآموزان، دانشگاه به مفهوم زیست جهان هابرماس نزدیک تراز مفهوم سیستم است. همچنین متوسط دانشآموزان، دانشگاه را چیزی بین دو طرف ابعاد چهارگانه پارسونز میدانند و در هیچیک از موارد، به یکی از منتهای ابعاد نزدیک نیستند. باوجوداین دانشگاه برای دانشآموزان دختر بیشتر جنبه ابرازی و فرهنگی داشته و برای پسران بیشتر با گرایشهای ابزاری و اقتصادی همراه بوده است؛ بنابراین دختران برای ورود به آموزش عالی با نگاه زنانه و برای کسب معرفت زنانه و پسران با نگاه مردانه و برای کسب معرفت مردانه تلاش میکنند
ملخص الجهاز:
یکی از انگیزه های افراد و خانواده های آن ها برای هزینه کردن در آموزش عالی، بازده بعد از فراغت از تحصیل می باشد؛ اما بررسی وضعیت موجود در ایران نشان می دهد که بین افزایش سرمایه انسانی و کاربرد این سرمایه در توسعه اقتصادی فاصله وجود دارد )قانعی راد، ١٣٨٣ ب ).
این نتایج در جدول ذیل به نمایش درآمده است : جدول ١: آزمون اختلاف میانگین میزان علاقه و امید در تهران و شهرستان (رجوع شود به تصویر صفحه) تصور از دانشگاه در بین پاسخگویان متغیر «تصور از دانشگاه » با استفاده از ٣٠ گویه که به صورت ٩ عامل دسته بندی شده اند، موردسنجش قرار گرفته است .
میانگین عامل برای این مفهوم نیز نشان می دهد که تصور متوسط دانش آموزان از دانشگاه به زیست جهان متمایل تر از سیستم است .
گرایش سیاسی: میانگین کل این عامل نیز ٤ است و نشان می دهد که دانش آموزان دانشگاه را چیزی بین سیاست و جنبه های دیگر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میدانند؛ بنابراین نمی توان گفت که دانش آموزان دانشگاه را بیشتر به مفهوم سیاست و فلسفه نزدیک میدانند یا جامعه ، فرهنگ ، اقتصاد و علم .
این مقدار میانگین نشان می دهد که برای دانش آموزان به طور متوسط دانشگاه کمی به سمت بالای طیف یعنی اقتصاد، سود و رفاه نزدیک تر از جامعه ، هزینه و تلاش است ؛ بنابراین می توان گفت که یک دانش آموز نوعی در جامعه ما دانشگاه را چیزی بین سود و هزینه میداند که کمی به سمت سود و اقتصاد متمایل است .