خلاصة:
علم پدیده ای اجتماعی است از این رو از اجتماع کنشگران فعال در عرصه علم به نام اجتماع علمی یاد میشود. این که بین سرمایه علمی و اجتماع علمی چه رابطه ای وجود دارد موضوع این مقاله است. در این مقاله سعی شده با استفاده از نظریه هبیتوس و میدان بوردیو به این سوال پاسخ داده شود. از این رو با پروبلماتیک کردن موضوع در حوزه رشته علوم اجتماعی، اجتماع علمی مربوط به رشته جامعه شناسی به عنوان جامعه هدف انتخاب شده و با اساتید این رشته با نمونه 163 نفر در دانشگاههای مستقر در کلانشهر تهران مصاحبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی به مثابه دو مؤلفه سازنده اجتماع علمی رشته جامعه شناسی از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است و بین این دو مؤلفه و سرمایه علمی همبستگی مثبت و متقابلی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
نتايج تحقيق نشان داد که ميزان سرمايه اجتماعي و سرمايه فرهنگي به مثابه دو مؤلفه سازنده اجتماع علمي رشته جامعه شناسي از وضعيت نسبتا خوبي برخوردار است و بين اين دو مؤلفه و سرمايه علمي همبستگي مثبت و متقابلي وجود دارد.
اما تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد که اجتماع هاي عملي جامعه شناسي ايران از تراکم و انباشتگي لازم برخوردار نيست (قانعي راد، ١٣٨٥الف ، قانعي راد، ١٣٨٥ب ؛ قانعي راد و خسروخاور، ١٣٩٠؛ جانعلي زاده و علي زاده ، ١٣٩٣) و به نظر مي رسد حوزه جامعه شناسي دانشگاهي ظاهرا با نوعي اختلال ارتباط علمي ميان جامعه شناسان در درون دانشگاه و در اجتماع علمي مواجه است به ويژه آن که با رجوع به پايگاه هاي استنادي مختلف (به ويژه بين المللي ) فقر ارتباطات و همکاري علمي اساتيد جامعه شناسي نسبت به اساتيد ديگر حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي نيز آشکار مي شود (زاهدي و علي پور،٨١:١٣٩٥).
از اين رو تحقيق حاضر با توجه به مسائل آسيب شناختي مطرح شده سعي دارد با استفاده از رويکرد عامليتي در قالب نظريه بورديو، به پرسش هاي ذيل پاسخ دهد: ١) ارتباط بين تراکم اجتماع علمي رشته جامعه شناسي و سرمايه علمي چگونه است ؟ ٢) چه ارتباطي بين سرمايه اجتماعي به مثابه يکي از مؤلفه هاي اجتماع علمي و سرمايه علمي وجود دارد؟ ٣) چه ارتباطي بين سرمايه فرهنگي به مثابه يکي از مؤلفه هاي اجتماع علمي و سرمايه علمي جود دارد؟ ملاحظات تجربي بررسي پيشينه تجربي تحقيق بازگوي آن است که اين مسأله در پژوهش هاي پيشين کم و بيش مورد توجه پژوهشگران بوده است .