خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مؤلفههای آرامش روانشناختی مبتنی بر دیدگاه اسلامی (صبر و دعا) در اضطراب امتحان و تاب آوری دانش آموزان پسر متوسطه اول شهر زاهدان بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. نمونهای به تعداد 30 نفر از کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول شهر زاهدان در سال تحصیلی 1397-1396 به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) بود.دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و شاخص آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد میانگین نمرات اضطراب امتحان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پس آزمون بهطور معناداری کاهشیافته، اما میانگین نمرات تاب آوری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پس آزمون بهطور معناداری افزایشیافته بود. لذا نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مؤلفههای آرامش روانشناختی مبتنی بر دیدگاه اسلامی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش تاب آوری دانشآموزان به کار رود.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of teaching components of psychological relaxation based on the Islamic perspective (patience and prayer) on the test anxiety and the resilience of first grade high school students in Zahedan. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. A sample of 30 students of all first-year high school students in Zahedan in the academic year of 2017-2018 were selected by cluster sampling and randomly assigned to two groups of experimental and control. The instrument of the research was Anxiety Test Questionnaire Abolqasemi et al. (1996) and Resilience of Conor and Davidson (2003). Data were analyzed using SPSS software version 22 and statistical analysis of covariance analysis. The results showed that the average test scores of the experimental group were significantly lower than the control group in the post test، but the mean scores of the test group were significantly increased in the post test after the control group. Therefore، the results of this study showed that teaching components of Islamic psychology based on psychological relaxation can be used as an effective intervention to reduce the test anxiety and increase the student's resilience.