خلاصة:
هدف: نگرشهای ناکارآمد پیچیدهترین مسائل روانی شناختی جامعه امروزی است. که در دوران کودکی با نتایج و پیامدهای منفی و طولانیمدت از جملۀ افزایش میزان اختلال اضطراب اجتماعی پیوند دارد. با توجه به اینکه تنظیم هیجان نقش کلیدی در ایجاد علایم اختلال اضطراب اجتماعی دارد، هدف از پژوهش حاضر آزمون نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه بین نگرشهای ناکارآمد و علایم اختلال اضطراب اجتماعی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 241 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) ، مقیاس نگرشهای ناکارآمد کودکان ونوجوانان (DAS-CA) وپرسشنامه تنظیم هیجانی (DERS) پاسخ دادند. در مطالعه حاضر بهمنظور آزمون نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه بین نگرشهای ناکارآمد و علایم اختلال اضطراب اجتماعی از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه بین نگرش های ناکارآمد با تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی مثبت و معنادار بود. همچنین، در این مدل رابطة بین تنظیم هیجان با اضطراب اجتماعی نیز مثبت و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی نسبی تنظیم هیجان در رابطة بین نگرشهای ناکارآمد با اضطراب اجتماعی با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج کلی نشان داد از یکسوی، نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیینکننده نگرشهای ناکارآمد در پیشبینی علایم اختلال اضطراب اجتماعی حمایت میکند و از دیگر سوی، این نتایج نشان میدهد که تمایزیافتگی در مقادیر عددی منتسب به متغیر تنظیم هیجان در پیشبینی واریانس مشترک بین حلقههای مفهومی نگرش های ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان ایفای نقش میکند.
the aim of this study was to test the mediating role of emotion-regulation in the relationship between dysfunctional attitudes and social-anxiety disorder' symptoms.The sample of the research was including 241 high school girl's students in Tehran which were in the second multi-stage and was selected by random cluster sampling .The participants answered the questions of Social-Anxiety Scale for Adolescents(SASA)،Dysfunctional Attitudes Scale for Child and Adolescents(DAS-CA)and Emotion-Regulation Questionnaire(DERS).In this study، inorder to test the mediating role at emotion-regulation in the relationship between dysfunctional attitudes and social-anxiety disorder' symptoms، structure equation model have been used. The results of the study showed that dysfunctional attitudes is having a positive and significant relationship between emotion-regulation and social-anxiety disorder. Also، this model showed that there is a positive and significant relationship between emotion-regulation and social-anxiety disorder.In this model، the relationship between emotion-regulation and social-anxiety was positive and significant.In addition، results showed that the partially mediated model of emotion-regulation on the relationship between dysfunctional attitudes and social-anxiety، had acceptable fit to data.In sum، on the one hand، the results provide further support for prediction of social-anxiety disorder's symptoms by dysfunctional attitudes and on the other hand، these findings show that the differentiation in numerical values related to emotion-regulation's variable is playing a role in anticipation he shared variance between conceptual cicles of dysfunctional attitudes and social-anxiety in adolescents.
ملخص الجهاز:
در مطالعه حاضر به منظور آزمون نقش واسطه اي تنظيم هيجان در رابطه بين نگرش هاي ناکارآمد و علائم اختلال اضطراب اجتماعي از روش آماري مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد.
به علاوه ، نتايج پژوهش حاضر ضرورت برنامه هـاي آمـوزش نگرش هاي کار آمد را با تأکيد بر نقش عامل تنظيم هيجان براي روان شناسان و متخصصان سلامت رواني مورد توجه قرار مي دهد و محقق با استناد به شواهد، بـراي اولـين بـار، در بررسي رابطه بين اضطراب اجتماعي ونگرش هاي ناکـار آمـد، بـه طـور همزمـان ، نقـش ميانجي گر مفهوم تنظيم هيجان را مطالعه مي کند.
به منظور آزمون مدل مفروض واسطه مندي تنظيم هيجان در رابطه نگرش هاي ناکارآمد با اضطراب اجتماعي در نوجوانان از روش آماري مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد (شکل ١).
نتايج مربوط به شاخص هاي برازش مدل مفروض واسطه مندي تنظيم هيجان در رابطه بين نگرش هاي ناکارآمد و اختلال اضطراب اجتماعي در نوجوانان براي هر يک از شاخص هاي پيشنهادي هو و بنتلر (١٩٩٩) شامل شاخص مجذور خي(χ٢)، شاخص مجذور خي بر درجه آزادي (χ/df٢)، شاخص برازش مقايسه اي (CFI)، شاخص نيکويي برازش (CFI)، شاخص نيکويي برازش انطباقي (AGFI) و خطاي ريشه مجذور ميانگين تقريب (RMSEA) به ترتيب برابر با ١٠٩/٦٨، ٣/٤٣، ٠/٩١، ٠/٩٢، ٠/٨٦ و ٠/٠٩ به دست آمد (جدول ٤).
در اين الگو، رابطه بين نگرش هاي ناکارآمد با تنظيم هيجان و اضطراب اجتماعي مثبت و معنادار بود.
به طورکلي، نتايج پژوهش حاضر نشان داد که مدل مفروض واسطه مندي تنظيم هيجان در رابطه بين نگرش هاي ناکارآمد وعلائم اختلال اضطراب اجتماعي با داده ها برازش قابل قبولي دارد.