خلاصة:
فرایند انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان میتواند تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گیرد که در این پژوهش برخی از آنها بررسی شده است. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان حسابداری در دانشگاههای ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان حسابداری کشور است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی نمونهای به حجم 180 نفر از دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد و آزاد اسلامی واحد تبریز انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه ای با 32 گویه طراحی شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی ابزار نیز از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. دادهها با استفاده از تجزیه و تحلیل مولفههای اساسی، آزمونهای آماری t تک نمونهای، فریدمن و مجموعه اعداد فازی مثلثی تحلیل شدند. نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد که عامل راهنما (24/3) و انتظارات از حرفه (86/3) بالاتر از حد متوسط و عامل درک (75/2) و ویژگیهای شخصی (86/2) کمتر از حد متوسط در انتخاب رشته حسابداری دانشجویان تاثیر داشته است. همچنین نتایج آزمون فریدمن و همچنین مجموعه اعداد فازی مثلثی نشان میدهد که به ترتیب عامل انتظارات از حرفه و راهنما به عنوان معیارهای مهم در انتخاب رشته حسابداری میباشد و سپس عامل ویژگیهای شخصی و در نهایت عامل درک در اولویت آخر میباشد
ملخص الجهاز:
عوامل موثر برانتخاب رشته دانشجويان حسابداري در دانشگاه هاي ايران يونس بادآور نهندي *، وحيد تقي زاده خانقاه ** تاريخ دريافت :٩٦/٠٤/١٩ تاريخ پذيرش :٩٦/٠٧/٢٢ چکيده فرايند انتخاب رشــته تحصــيلي دانشــجويان ميتواند تحت تاثير عوامل متعددي قرار گيرد که در اين پژوهش برخي از آن ها بررســي شــده اســت .
نتايج آزمون تي تک نمونه اي نشان داد که عامل راهنما (٣/٢٤) و انتظارات از حرفه (٣/٨٦) بالاتر از حد متوسط و عامل درک (٢/٧٥) و ويژگيهاي شـــخصـــي (٢/٨٦) کمتر از حد متوســـط در انتخاب رشـــته حســـابداري دانشجويان تاثير داشته است .
توسعه فرضيه ها بســـياري از مطالعات براي تعيين عوامل موثر که ممکن اســـت تصـــميمات دانش آموزان و دانشجويان براي انتخاب يک رشته خاص را تحت تأثير قرار دهد، انجام گرفته است .
بنابراين مطالعات زيادي براي ارزيابي اينکه آيا عوامل راهنما تصــميم دانش آموزان در انتخاب رشــته حســابداري را تحت تأثير قرار ميدهد، انجام گرفته اسـت .
اين نتايج نشــان ميدهد که درک اوليه از حجم کار از دوره هاي مقدماتي آشــنايي، دانش آموزان را در انتخاب رشـــته حســـابداري دلســـرد ميکند.
وظايف سنگين درک شده از دوره هاي 0/873 0/755 مقدماتي رشته تصميم من را براي انتخاب رشته تحت تأثير قرار داده است ٢٤.
عملکرد من در دوره هاي مقدماتي تصميم من را 0/682 0/605 براي انتخاب رشته تحت تأثير قرار داده است ٢٦.
يافته هاي استنباطي سؤال اصلي: عوامل راهنما، انتظارات از حرفه ، درک و ويژگيهاي شخصي به چه اندازه در انتخاب رشته تحصيلي دانشجويان حسابداري مؤثر بوده است ؟ براي بررســي اين ســؤال از آزمون تي تک نمونه اي اســتفاده شــد.