خلاصة:
تعمیم سریع فناوریهای آموزشی را میتوان به یک انقلاب در عرصه آموزش تلقی کرد. بر همین اساس به نظر میرسد برنامه آینده نه چندان دور- و حتی بسیار نزدیک «شورای بررسی متون و کتب درسی»، توجه به بررسی محتواهای درسی الکترونیکی در کنار کتابهای چاپی است. گام آغازین در بررسی و نقد محتوای درسی الکترونیکی، شناسایی ویژگیهای عمومی و اختصاصی و نیز کارکردها و الزامات یک محتوای درسی الکترونیکی است.
هدف این پژوهش تدوین بایستهها والزامات حاکم بر تولید محتوای الکترونیکی درسی دانشگاهی در رشته تاریخ بهمنظور رسیدن به چگونگی نقد مناسب اینگونه آثار است. بخشی از این مطالعات در حیطه چگونگی استفاده از امکانات چند رسانهای در محتوای الکترونیکی برای آموزش تاریخ در دانشگاه است. بر این اساس، مساله اصلی این پژوهش چگونگی همراستاییسازی آموزش تاریخ با قابلیتها، شیوهها و ابزارهای آموزشی در نظام آموزش الکترونیکی و محتوای درسی الکترونیکی است.
این بررسی که با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شده است، نشان داد که ماهیت و محتوای دروس تاریخ، همراستایی بسیاری با آموزش الکترونیکی دارد. دادههای این پژوهش میتواند دستمایه مناسبی برای تدوین شیوهنامه نقد محتوای الکترونیکی درسی به خصوص در رشته تاریخ باشد.
The rapid Generalization of educational technology can be seen as a revolution in education. Accordingly, the forthcoming, not too distant, in the "Council for the Study of Texts and Textbooks" seems to be the focus on examining the content of electronic textbooks along with printed books. The initial step in criticizing electronic content is identifying features, functions and requirements of an electronic syllabus.
The purpose of this research is formulated the requirements and governing the production of academic electronic content in the field of history. This is an attempt to get an idea of how these works are appropriately criticized. Part of these studies is about how to use multimedia facilities in electronic content to teach history at the university. Based on this, the main issue of this study is how to align history teaching with the capabilities, methods and tools of education in the electronic education system and electronic content.
This study was conducted using descriptive-analytical method. This study showed that the nature and content of the history courses are very much aligned with e-learning . The data from this research can be a useful tool for developing a critique of electronic content, especially in the field of history.
ملخص الجهاز:
تدوین شاخصه های تولید یک متن درسی الکترونیکی برای دروس رشـته تـاریخ - کـه این شاخصه ها می تواند به نوبه خود در تدوین محورهای نقد متون درسی الکترونیکی در رشته تاریخ مورد استفاده قرار گیرد.
در یکی از اسناد مربوط بـه اولـین دانشـگاه مکاتبـه ای ایـران در دهـه پنجـاه شمسی، از رسانه هایی که قرار است در نظام آموزشی مکاتبـه ای اسـتفاده شـود، متـون آموزشی چاپی، برنامه های تلویزیونی، برنامه های رادیویی، کاست صدا، کاست تصویر، فیلم ، اسلاید، آزمایشگاه و کتابخانه چند رسانه ای مرکز آموزشی، یاد شده اسـت (اسـناد دانشگاه پیام نور- آموزش از راه دور و دانشگاه آزاد ایران ،٥).
در آموزش متون و نیز متن خـوانی های متون فارسی یا دیگر زبان ها، این امکانات ، نیازی ضروری است که مـی توانـد در محتوای درسی الکترونیکی در قالب نرم افزارهای مربوط پیش بینی شود.
این قابلیت ها نه تنها در محتوای درسی الکترونیکی قابل استفاده اسـت بلکـه قابلیتهـای موجود در فضای کـلاس الکترونیکـی و محتـوای الکترونیکـی موجـب مـی شـود کـه ارزشیابی به صورت نظامند و در فواصل زمانی منظم و با برنامه ریزی توسط مـدرس و تولید کننده محتوا و نیز با بهره مندی از امکانات دیداری و شـنیداری مناسـب ، صـورت گیرد.
مضاف آنکه قابلیت هـای محتـوای الکترونیکـی این امکان را فراهم می آورد که از بسیاری امکاناتی کـه در آمـوزش تـاریخ مـورد نیـاز است و در نظام حضوری به دلیل محدودیت های مکانی و زمانی امکان دسترسی به آن نیست و یا کمتر فراهم می شود بهره گرفت ؛ مانند بازدیدها و استفاده از کتابخانـه هـا و بهره برداری از منابع .