"در هر بیماری مجموعه نشانهها و علائم بیماری یا اختلال شخصیت بهترین راهنما برای دستاندرکاران آموزش و پرورش در محیط یادگیری است و معلمین میتوانند با تشخیص به موقع کودکان و نوجوانانی که به نحوی گرفتار نوعی اختلال میباشند،از گسترش بیماری روانی در جامعه جلوگیری کنند.
اقدامات بعدی نیز به ترتیب تعیین پیشآگهیها و سپس جلوگیری از تداخل عوامل بیولوژیک،اجتماعی و روانی می- باشد،برای هر روانپزشک،روانشناس،مددکار اجتماعی،قاضی دادگستری و معلم و دبیر و بالاخره برای تمام کسانی که به نحوی با سرنوشت انسان دیگری سروکار دارند لازم است.
منظور از سازگاری مجموعه تغییرات روانی است که در هر زمان و موقعیت معین در شخص اینجاد میشود تا وی را برآوردن حوائج و امیال خویش به نحوی که با واقعیات و مقتضیات محیط و جامعه تضادی نداشته باشد،کمک نماید حال اگر در فردی این سازگاری و انطباق پدید نیاید و بعبارت دیگر نتواند تمایلات خود را با واقعیات زندگی تطبیق دهد در آنصورت احتمال ایجاد حالات غیر طبیعی در فکر و شخصیت او بیشتر میشود."