خلاصة:
مطالعه پژوهش های صورت گرفته در حوره خلاقیت، نشان می دهد هنوز در مورد عمومیت خلاقیت یا اختصاصی بودن آن توافق جامعی وجود ندارد، اگرچه در این که مردم نیمرخ های خلاقانه متفاوتی از خود نمایش می دهند نظریات همسو هستند. شواهد پژوهشی نشان می دهند بین خلاقیت و آسیب پذیری نسبت به برخی اختلالات روانی رابطه وجود دارد اگرچه تمرکز اغلب پژوهش های موجود بر خلاقیت هنری بوده و جایگاه خلاقیت علمی در این میان چندان مشخص نیست. بر همین اساس، مطالعه حاضر نیمرخ های خلاقیت را در دو گروه مهندسی و هنر مشتمل بر 322 دانشجوی هنر و 407 دانشجوی مهندسی با استفاده از مقیاس های: شخصیت خلاق(CPS؛ کافمن و باور،2004) ، شخصیت خلاق بر اساس چک لیست صفات(CPS؛ گوف و هیلبران،1983) و سیاهه ی زندگی نامه ای رفتارهای خلاقانه( BICB؛ بیتی،2007) و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی (کستلو و کمری،1967)، استرس ادراک شده(PSS؛ کوهن و همکاران،1983)، سرشت های عاطفی(ATQ؛ لایت،2004) مورد بررسی قرار می دهد. این نمونه ها از دو دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از طریق نمونه در دسترس انتخاب شدند.مقایسه دو گروه در برخورداری از خلاقیت و سلامت روان نشان داد که گروه هنر از سلامت روان کمتر(سرشت سیکلوتایمیک) و خلاقیت بیشتر برخوردار هستند و خلاقیت در هر دو گروه تنها با سرشت هایپرتایمیک ارتباط مثبت دارد و با سایر ملاک ها دارای ارتباط معکوس است.
The degree to which creativity is domain-specific or domain-general remains hotly contested, but there is at least one area of agreement: people have different creativity profiles. Many researchers have found evidence of an association between creativity and the predisposition to mental illness. Most of the existing research has concentrated on artistic creativity, and the position of other creative domains is not yet clear. The present study compares creativity profiles using the creative personality (CPS; Kaufman and Baer, 2004), Gough Personality scale (CPS; Gough and Heilbrun, 1983) and biographical inventory of creative behavior (BICB; Batey , 2007)and it’s relation to depression and anxiety (Costello and Comrey, 1967), perceived stress scale (PSS; Cohen and et al, 1983)and Affective Temperament (ATQ; Light, 2009) in a sample of art and engineering students consisting of 407 engineering students and 322 Art students. The sample was selected from University of Tehran and art university of Tehran Through convenience sampling method. The Data analyzed through Pearson correlation and multivariate analysis of variance (MANOVA). Correlation results showed that the only variable which correlated positively with creativity was Hyperthymic temperament and also MANOVA results showed that art students achieved higher scores in creativity and Cyclothymic temperament.
ملخص الجهاز:
مقايسه خلاقيت علمي و هنري در پرتو آسيب شناختي رواني در دانشجويان مهندسي و هنر A comparison between Scientific and artistic creativity in the relation to psychopathology among engineering and art students مريم حسيني Maryam Hosseini MA of clinical psychology, Tehran کارشناس ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه University, تهران Hosseini_maryam_10@yahoo.
بر همين (CPS; Kaufman and Baer, 2004), اساس ، مطالعه حاضر نيمرخ هاي خلاقيت را در دو *ough Personality scale (CPS; *ough and Heilbrun, 1983) and biographical گروه مهندسي و هنر مشتمل بر ٣٢٢ دانشجوي هنر inventory of creative behavior (BICB; و ٤٠٧ دانشجوي مهندسي با استفاده از مقياس هاي: and it’s relation to(٢٠٠٧ , Bateydepression and anxiety (Costello and شخصيت خلاق (CPS؛ کافمن و باور،٢٠٠٤) ، Comrey, 1967), perceived stress scale شخصيت خلاق بر اساس چک ليست صفات (CPS؛ (PSS; Cohen and et al, 1983)and Affective Temperament (ATQ; Light, گوف و هيلبران ،١٩٨٣) و سياهه ي زندگي نامه اي 2009) in a sample of art and engineering students consisting of 407 رفتارهاي خلاقانه ( BICB؛ بيتي،٢٠٠٧) و ارتباط آن engineering students and 322 Art با اضطراب و افسردگي (کستلو و کمري،١٩٦٧)، students.
( جانسون و همکاران ،٢٠١٢) ريچادز و همکاران (١٩٨٨) به اين يافته رسيدند که خلاقيت در بين نمونه هاي باليني بيش از همه با اختلالات خلقي در ارتباط است و خلاقيت اين افراد از سيکل تغيير خلق تبعيت ميکند به عنوان مثال آهنگسازي شوبرت ، موسيقي دان ، در دوره مانيا به اوج و در دوره افسردگي به حداقل خود مي رسيد( جميسون ،١٩٩٥، به نقل از گواستلو،٢٠٠٤).