خلاصة:
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر همسویی راهبرد تولید و عدم اطمینان محیطی بر بهبود عملکرد کسبوکار در صنایع غذایی ایران است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد گشتالت، علم رده¬بندی از راهبردها از طریق گروهبندی شرکتها به خوشههایی با ویژگیهای مشترک مبتنی بر شبکه عصبی خودسازمانده شکل میگیرد. خروجی شبکه عصبی و شاخصهای اعتبارسنجی خوشهها در 247 شرکت متوسط و بزرگ فعال در صنایع غذایی نشان میدهد که تعداد ترکیبات بهینه برای راهبرد تولید چهار خوشه و تعداد ترکیبات بهینه برای عدم اطمینان محیطی نیز چهار خوشه است. نتایج حاکی از آن است که شرکتهای کارا در محیطهایی با عدم اطمینان تقاضای پایین و عدم اطمینان عرضه پایین، شرکتهای ریسک گریز در محیطهایی با عدم اطمینان تقاضای پایین و عدم اطمینان عرضه بالا، شرکتهای پاسخگو در محیطهایی با عدم اطمینان تقاضای بالا و عرضه پایین و شرکتهای انعطافپذیر در محیطهایی با عدم اطمینان تقاضای بالا و عدم اطمینان عرضه بالا عملکرد بالاتری دارند.
ملخص الجهاز:
در پژوهش حاضر رویکرد استقرایی اتخاذ شده و هدف اصلی تعیین این است که شرکتهای فعال در صنایع غذایی ایران چه ترکیبی از قابلیتهای رقابتی تولید در هماهنگی با عدم اطمینان محیطی انتخاب میکنند و تعیین اینکه کدام ترکیبات منجر به عملکرد بهتری نسبت به سایر ترکیبات میشود.
در پژوهش حاضر رویکرد استقرایی اتخاذ شده و هدف اصلی، تعیین این است که شرکتهای فعال در صنایع غذایی ایران چه ترکیبی از قابلیتهای رقابتی تولید در هماهنگی با عدم اطمینان محیطی انتخاب میکنند و تعیین اینکه کدام ترکیبات منجر به عملکرد بهتری نسبت به سایر ترکیبات میشود.
نتایج آزمون Manova برای قابلیتهای رقابتی راهبرد تولید راهبردها خوشه 1 (n=59) خوشه 2 (n=35) خوشه 3 (n=46) خوشه 4 (n=107) F sig راهبرد تولید هزینه 215/2 900/2 851/2 319/4 749/864 000/0 کیفیت 429/4 328/4 402/3 072/4 223/85 000/0 انعطافپذیری 958/3 659/3 278/2 659/1 038/688 000/0 تحویل 428/4 243/4 824/2 133/4 107/249 000/0 از میان 247 بنگاه شرکت داده شده در خوشهبندی با در نظر گرفتن عدم اطمینان تقاضا و عدم اطمینان عرضه و استفاده از شاخص اعتبارسنجی سیلهوته، تعداد بهینه خوشهها، چهار خوشه است که 47 شرکت در خوشه 1، 93 شرکت در خوشه 2، 56 شرکت در خوشه 3 و 51 شرکت در خوشه 4 قرار دارند.
Patterns of change in manufacturing strategy configurations, International Journal of Operations & Production Management, 25(7): 701-718.
A taxonomy of manufacturing strategies in Spanish companies, International Journal of Operations & Production Management, 28(5), 455-477.