خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش سبک های فرزندپروری و عوامل شخصیتی والدین در پیش بینی اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش همبستگی از نوع مدل پیش بینی انجام گرفت و جامعه آماری آن را کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل دادند. با روش نمونه گیری هدفمند و داوطلبانه، 130 نفر به عنوان نمونه وارد شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند، پرسشنامه شخصیتی نئو و سیاهه رفتاری کودک برای سنین 18-6 نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین تنها سبک فرزندپروری سهل گیرانه همبستگی منفی و معناداری با مشکلات برون سازی شده کودکان LD دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده، سبک فرزندپروری سهل گیرانه پیش بینی کننده های معناداری برای اختلالات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری هستند.
This study aimed at assess The role of parenting styles and parents’ personality factors in predicting LD children behavioural disorder was conducted.This research method was a descriptive study was conducted using correlation and prediction model and statistical population formed by children with learning disorders referred to the education and rehabilitation centers of special learning problems in Tehran Province in the academic year 1393-94. By Purposive and voluntary samples, 130 subjects were selected. Data collection was included Baumrind's parenting styles questionnaire , the NEO-Personality inventory-Revised (NEO-PI-R) and Child Behavior Checklist for ages 6-18 Achenbach system of empirically based assessment (CBCL). data using Pearson’s Correlation Coefficient and multiple regression analysis was performed with SPSS software. The results showed that only the permissive parenting style was a significant predictor for LD children's externalizing problems. According to the results obtained in this study, Permissive parenting style significant predictors of behavioral disorders in children with learning disorders.
ملخص الجهاز:
33 رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٧، شماره پياپي ٢٨، مهرماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (7)Autumn2018 بررسي سبک فرزندپروري سهل گيرانه والدين با اختلالات رفتاري در کودکان Investigation Permissive parenting styles parents with behavioral disorders in children with LD مرضيه عزيزي Marziyeh Azizi , Master of Clinical Psychology.
Dr Nader Monirpour * دکتر نادر منيرپور (نويسنده مسئول ) clinical of Department psychology, Qom branch, گروه روانشناسي باليني، دانشگاه ازاد اسلامي قم Azad Islamic University,Qom, Iran چکيده Abstract پژوهش حاضر با هدف ارزيابي نقش سبک هاي This study aimed at assess The role of parenting styles and parents’ فرزندپروري و عوامل شخصيتي والدين در پيش بيني personality factors in predicting LD اختلالات رفتاري کودکان مبتلا به اختلالات يادگيري was children behavioural disorder conducted.
According to the results obtained in دست آمده ، سبک فرزندپروري سهل گيرانه پيش بيني - this study, Permissive parenting کننده هاي معناداري براي اختلالات رفتاري در کودکان style significant predictors of behavioral disorders in children مبتلا به اختلالات يادگيري هستند.
پيامدها و عوارض اختلالات رفتاري همبود با اختلالات يادگيري در تمام جنبه هاي زندگي فردي و اجتماعي کودک، اطرافيان و اجتماعي که وي در آن قرار دارد، معضلات بازدارنده بسياري ايجاد مينمايد و احتمال ابتلا به بيماريهاي رواني و رفتاري در بزرگسالي را افزايش ميدهد (انجمن روان پزشکي آمريکا، ٢٠١٣؛ پاندينا٩ و همکاران ، ٢٠٠٧؛ 1 1- Specific Learning Disability 2 -American Psychiatric Association 3- Jakobsen 4 - Dowker 5 -Externalizing 6 -Internalizing 7 -Auerbach 8 -Sharma 9- Pandina 35 رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٧، شماره پياپي ٢٨، مهرماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (7)Autumn2018 ميلر١ و همکاران ، ٢٠٠٦).