خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی باورهای انگیزشی دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز بر مبنای خودراهبری آنان در دانشگاه علوم پزشکی بود. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور در سال تحصیلی 90-91 بود. آزمودنی های پژوهش را 222 (139 دختر، 83 پسر) دانشجوی سال اول تا هفتم استعداد درخشان و ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه های باورهای انگیزشی و خودراهبری، به عنوان ابزارهای پژوهش به کار برده شدند. اعتبار هر دوی این پرسشنامه ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روائی سازه ای؛ در پرسشنامه باورهای انگیزشی از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین مولفه های آن و در پرسشنامه خودراهبری از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین ابعاد با نمره ی کل آن احراز گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با محاسبه ضریب هبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین مولفه های باورهای انگیزشی و ابعاد و کل خودراهبری رابطه همبستگی برقرار است. تحلیل های رگرسیونی بیان گر آن بود که خودراهبری در دانشگاه علوم پزشکی، باورهای انگیزشی آنان را پیش بینی می نماید
The purpose of the present study was to investigate the relationship between motivational beliefs and self-leadership among talented and high-achiever medical sciences university students. The statistical population of the research included all talented and high-achiever medical sciences university students in 1390-1391 who were in the list of the Shiraz Medical Sciences University office of Gifted Students. 222 participants (139 female, 83 male) were selected using purposeful sampling method. Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MLSQ3) and Revised Self-Leadership Questionnaire (RSLQ) were used as measurement instrument. Reliability of these measurement instruments was investigated by calculating Cronbach alpha coefficient. The pattern of correlations between factors showed it's construct validity. The results showed that motivational beliefs (self-efficacy, task value, control beliefs about learning, intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation and test anxiety) and self-leadership (behavior focused, natural reward and constructive thought) were correlated. Multiple regression analyses revealed that self-leadership predict gifted student's motivational beliefs.
ملخص الجهاز:
Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 پيش بيني باورهاي انگيزشي دانشجويان استعداد درخشان و ممتاز دانشگاه علوم پزشکي بر مبناي خودراهبري Predicting Motivational Beliefs among Talented and High-Achiever Medical Sciences University Students According to Self-Leadership ساناز زارعيان Sanaz Zareian Master's degree, Shiraz کارشناس ارشد، دانشگاه شيراز University Mahmoud Khani Moselo محمود خاني موصلو Shiraz degree, Master's کارشناسي ارشد ، دانشگاه شيراز University اآبپدزوفوداوگنننشدااوتايکل شر.
نتايج goal orientation, extrinsic goal orientation and test anxiety) and نشان داد که بين مؤلفه هاي باورهاي انگيزشي و (behavior self-leadership focused, natural reward and ابعاد و کل خودراهبري رابطه همبستگي برقرار constructive thought) were است .
organizational توانمندي گروهي تأثير مثبت خودکفايتي نظريه خودنظم دهي رضايت شغلي نظريه اجتماعي– شناختي بهبود عملکرد نظريه انگيزش دروني نظريه خودکنترلي افراد، گروه ها، راهبردهاي خودراهبري و سازمان ها تنظيم رفتار پاداش طبيعي الگوي تفکر سازنده شکل (١): مدل مفهوم نظري و مکانيزم عملکرد خودراهبري (نک و هوگتون ، ٢١١٦) در زمينه ي شناسايي افراد تيزهوش و سرآمد هلر١ (٢٠٠٤) عنوان کرد که از آزمون هاي روانسنجي ٢ و يا بر اساس الگوي کارشناس – نوآموز٣ استفاده ميشود.