خلاصة:
این پژوهش با هدف مطالعه رابطه ی عمل به باورهای دینی و امیدواری با رضایت از زندگی انجام گرفته است. بدین منظور تعداد 120 دانش آموز دختر به شیوه نمونه گیری از جامعه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از مقیاس عمل به باورهای دینی، مقیاس امید اشنایدر ( لوپزو همکاران، 2000 )و پرسشنامه رضایت از زندگی دینربودند. تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری از نوع ورود زمان، در سطح معنا داری a≤./.5-نشان داد که بین عمل به باورهای دینی و امیدواری، با رضایت از زندگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دو رابطه معنا داری وجود دارد. براساس یافته ها، ایمان به خدا و عمل به اعتقادات دینی، موجب نگرش هدف دار فرد به کل زندگی و موجب انسجام و آرامش فرد می شود. یافته های پژوهش می تواند مسئولین آموزش پرورش را در جهت ارتقای عمل به باورهای دینی دانش آموزان و افزایش میزان امیدواری و رضایت از زندگی درآنان یاری نماید
The purpose of this study was to study the relationship between religious beliefs and hope with life satisfaction.
To this end, 120 female students were selected using available sampling method. The research tools include the scale of the practice of religious beliefs, the scale of Schneider's hope. Dinner's satisfaction questionnaire.
Data analysis was performed using multi-variable regression method of time entry type, at a meaningful level
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٢، شماره پياپي ٢٣، بهار١٣٩٧، ارديبهشت Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (2), Spring2018 بررسي رابطه عمل به باورهاي ديني و اميدواري با رضايت از زندگي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران The relationship between religious beliefs and hope with satisfaction with the life of high school girl students in Tehran Reyhane Sabournejad ريحانه صبورنژاد Master of Science in Consulting کارشناس ارشدمشاوره و راهنمايي and Guidance R.
1 1 car 2 Martin Seligman 3 positive psychology 4 Chiczen 5 Hawks et al رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٢، شماره پياپي ٢٣، بهار١٣٩٧، ارديبهشت Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (2), Spring2018 مورتيز و همکاران ١(٢٠١١) استفاده از روش مشاوره با رويکرد معنوي در تغيير نگرش فرد براي رفع مشکلات روانشناختي مورد توجه قرار گرفته است .
بررسي رابطه عمل به باورهاي ديني و اميدواري با رضايت از زندگي دانش آموزان دختر يکي از کارکردهاي روانشناختي مهم دين ، شايد کمتر به آن توجه شده است ، استفاده از مناسک و ايده هاي نمادين است که کمک مي کند تا ارتباط شخص با ناخودآگاه او برقرار شود.
1 1 Practicing Religious Beliefs 2 KellyNebel رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٢، شماره پياپي ٢٣، بهار١٣٩٧، ارديبهشت Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (2), Spring2018 فريده حسين ثابت و همکاران (١٣٩٤) ، در پژوهش خود به بررسي رابطه ميزان عمل به باور هاي ديني و اجزاي آن و جهت گيري مذهبي(دروني- بيروني) با شادکامي در دانشجويان دختر نشان دادند که در تحليل دو متغير بين ميزان عمل به باورهاي ديني و شادکامي، ارتباط معنا دارد و مثبتي وجود دارد.