خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر سرسختی شغلی بر اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی رفتارهای کاری نوآورانه انجام گرفت. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی و با آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خوی تشکیل می دادند که از بین آن ها 306 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرسختی شغلی مورنوجیمز، رودریگز مونوز، هرناندز، بلانکو (2014)، پرسشنامه رفتارهای کاری نوآورانه کراس (2004) و پرسشنامه اشتیاق شغلی اسکافیلی، مارفیتنز، پینتو، سالانوا و بیکر (2002) بود. داده های حاصل با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار های Spss ویرایش 16 و AMOS ویرایش 22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد متغیرهای رفتارهای کاری نوآوری و سرسختی شغلی اثر مستقیم معنادار و متغیر سرسختی شغلی اثر غیرمستقیم معنادار بر روی اشتیاق شغلی دارند. همچنین اثر مستقیم سرسختی شغلی بر روی رفتارهای کاری نوآورانه ازلحاظ آماری معنادار بود. به علاوه رفتارهای کاری نوآورانه شغلی توانست به عنوان نقش میانجی در رابطه بین سرسختی شغلی و اشتیاق شغلی معلمان وارد مدل شود. درنهایت نیز مدل ساختاری پژوهش بعد از اصلاح، برازش مطلوب را با داده های تجربی پژوهش داشت. میزان واریانس تبیین شده اشتیاق شغلی معلمان توسط سرسختی شغلی و رفتارهای کاری نوآورانه در کل 69 درصد بود. پس هرچقدر معلمان سرسختی بیشتر و نوآوری بالاتری در شغل خود داشته باشند، اشتیاق شغلی بیشتری نسبت به کارشان خواهند داشت.
ملخص الجهاز:
افزون بر آنها نتایج پژوهشها نشان داده که سرسختی شغلی با بهزیستی (سینامون، ویسول و تزوک<FootNote No="24" Text="- Cinamon, Weisel&amp; Tzuk"/>، 2007)؛ عزت نفس (فاستر و دیون<FootNote No="25" Text="- Foster &amp; Dion"/>، 2004)؛ فرسودگی شغلی (غلامعلی لواسانی، افضلی و داودی،1395) و درگیری با کار (جیمنز و همکاران<FootNote No="26" Text="- Jiménez&amp; etc"/>، 2012) رابطه دارد.
پارکر، جیمیسون و آموت<FootNote No="30" Text="- Paker, Jimmieson &amp; Amiot"/> (2010) در پژوهش خود دریافتند افرادی که احساس کنترل و اشتیاق شغلی بیشتری نسبت به شغل دارند به میزان بیشتری در محیط کار حاضرشده و رفتارهای فرا نقش را میپذیرند و از این طریق به بهبود سازمان کمک میکنند.
ب) یافتههای مربوط به آزمون مدل معادلات ساختاری پیشنهادی بهمنظور بررسی این نکته که مدل رابطه علی تأثیر سرسختی شغلی بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی رفتارهای کاری نوآورانه برازنده دادهها است، از شیوه آماری مدل یابی معادله ساختاری استفاده شد که نتایج این شیوه آماری در ادامه آورده شده است.
هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل علی تأثیر سرسختی شغلی بر اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی رفتارهای کاری نوآورانه بود.
بهطور کلی یافتههای بهدستآمده از این پژوهش نشاندهنده این است که بین سرسختی شغلی و میانجیگری رفتارهای نوآورانه با اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بررسی مدل ساختاری پژوهش بعد از اصلاح نیز نشان داد مدل ارائهشده با مدل حاصل از دادهها برازش مطلوبی را دارد؛ یعنی سرسختی شغلی با میانجیگری رفتارهای کاری نوآورانه میتواند بر اشتیاق شغلی معلمان تأثیر بگذارد.
Research instruments was including job Hardiness Inventory Moreno-Jiménez, Rodríguez-Muñoz, Hernández and Blanco(2014), innovative work behaviors Inventory Krause (2004) and Schaufeli, Marfitnez, Pinto, Salanova & Bakker (2002).