خلاصة:
ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻠﻞ ﻧﻮﺳﺎن ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖﻫﺎی ﻣﺮدﻣﯽ در اداره ﮐﻞ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ اﺳﺘﺎن ﻣﺮﮐﺰی ﻋﻠﻞ درون ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺳﻄﻮح ﻓﺮدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﮕﺮش ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺑﺮای ﺗﺒﯿﯿﻦ اﯾﻦ اﻣﺮ دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی، ﺳﻨﺠﺶ و ﺑﺮرﺳﯽ ﮔﺮدﯾﺪ. روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ، دو ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری، ﺟﺎﻣﻌﻪ اول از ﺑﯿﻦ ﻣﺠﺮﯾﺎن ﺳﺘﺎدی ( ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺷﺎﻏﻞ در ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻣﺸﺎرﮐﺖﻫﺎی ﻣﺮدﻣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ)، ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﺣﻮزه ﻣﺸﺎرﮐﺖﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻣﻮﺳﺴﺎت ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻏﯿﺮﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﺟﺎﻣﻌﻪ دوم ﮐﻠﯿﻪ ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺑﺎﻻی 15 ﺳﺎل اﺳﺘﺎن ﻣﺮﮐﺰی ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ اﻓﺮاد و ﻋﺎﻣﻠﯿﻦ اﺻﻠﯽ در ﻣﯿﺪان ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ آﮔﺎﻫﯽ از ﻃﺮحﻫﺎی واﺣﺪ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدﻣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﯿﻦ ﭘﯿﺶ ﺷﺮط ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻧﺪارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺿﻌﻒ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻌﺎون و ﻧﻮعدوﺳﺘﯽ، اﻋﺘﻤﺎد ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ، اﺣﺴﺎس ﺑﯽﻗﺪرﺗﯽ در ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ، ﻣﯿﻞ ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ را در ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﭘﺎﯾﯿﻦ آورده و ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎ درﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدﻣﯽ آﻧﻬﺎ ﻧﻮﺳﺎن اﯾﺠﺎد ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻋﻮاﻣﻞ درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﺠﻮﯾﺰی و از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮدن ﻃﺮحﻫﺎی ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ، ﺳﺎزﻣﺎنﻧﯿﺎﻓﺘﮕﯽ و ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﻓﺮد ﺑﻮدن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎ در واﺣﺪ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدﻣﯽ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ وﺟﻮد ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻣﻮازی در اﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻋﻠﻞ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ.
ملخص الجهاز:
لذا این پارادایم به خصوص در رویکرد ساختی کارکردی اهمیت ویژهای برای مفاهیمی چون احساس مسئولیت، تعهد، تعاون و همکاری در جامعه قائل میباشد که اینها، مبینهای مناسبی برای تبیین مشارکتهای مردمی در امور نیکوکاری و فعالیتهای خیریه میباشند پایگاه اقتصادی و اجتماعی به عنوان یکی از عوامل موثر در مشارکت در نظر گرفته میشود.
جدول2- توزیع شاخصهای آماری علل اجتماعی و فرهنگی مانع مشارکت مردمی به تصویر صفحه مراجعه شود بر اساس چارچوب این مطالعه اعتماد به دولت تحت عنوان علت سیاسی تاثیرگذار بر رفتار مشارکتی شهروندان در نظر گرفته شد.
اصلاح فرایند شناسایی خیرین، استفاده از مشارکت مالی و غیرمالی خیرین، استفاده از ظرفیت علمی و فکری خیرین، تقویت و بازبینی سیستم تقویت انگیزش خیرین استفاده از پتانسیل شبکه های مجازی و اپلیکیشنهای کاربردی جهت اطلاعرسانی و تبلیغات تصحیح ارتباط بین سازمان بهزیستی و موسسات خیریه تحت پوشش و از بین بردن نگاه رقابتی بکاربردن سیاستهای تشویقی برای موسسات خیریه موفق و بکارگیری تجارب موفق آنان آشنایی اقشار مختلف مردم با وظایف، برنامهها و طرحهای معاونت جلب مشارکتهای مردمی سازمان بهره گیری از باورهای دینی شهروندان و استفاده از پتانسیل مساجد و کانونهای مذهبی در راستای تقویت باورهای دینی مرتبط با مشارکت مردمی در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به مشارکت کنندگان و در جریان قرار دادن آنها در فرآیند مشارکت شفافیت در نحوه چگونگی اختصاص کمکهای مالی به نیازمندان و آگاه سازی مردم از این فرایند انجام تکنیک خلاقانه تنگ ماهی(FISHBOND) برای افزایش جلب مشارکت جهت بهبود و افزایش امکانسنجی طرح-های موجود برگزاری نمایشگاهها و همچنین فروش دست سازهای مددجویان، ارتباط رو در رو و مستقیم مردم با مددجویانی که دارای مهارت های خاصی هستند.