ملخص الجهاز:
"جریانهای جدید مشغولیت بیش از پیش به انسان گرفتار نیروهای مخرب، تنهایی،بیهویتی،دلتنگی و شر،و عزم جزم ایجاد فرمها و تکنیکهای جدید،مشخصهء ادبیات نیمهء آخر قرن بیستم بوده است.
ادبیات این دوره بالاتر از هر چیز زبان جدیدی به فراخور نیازهای ناشی از جریانات بیش از پیش بغرنج روحی، اجتماعی و ایدئولوژیک را به نمایش گذاشته است.
این افسانههای جدید-با تکنیکهایی که حملهای کوبنده را به فرمان رمان و ساختمان زبان آغاز کرده- صدایی رسا به مسائل اجتماعی داده است.
نثر روایی جدید در کار جمع معدود نویسندگان متقدم مخصوصا در قصههای خارقالعادهء خورخه لوئیس بورخس45 آرژانتینی مثل:الف و داستانهای دیگر(9491)یا هزار توها(96-3391)،در سیمای موحش جباریت در آقای رئیس جمهور(0491)از میگل آنجل آستوریاس55 گواتمالایی-برندهء جایزهء نوبل ادبیات 7691-در بررسیهای جویسی65ریشههای اجتماعی و روانشناسانهء انقلاب 0191 توسط آگوستین یانز75مکزیکی در لبهء طوفان(7491)، در رمانهای ایدئولوژیک و فلسفی ادواردومایه آی85آرژانتینی مثل:خلیج سکوت(1491)،در مشاهدهء آمریکا به چشم واقعیتی متفاوت و با بیانی به زبان باروک95در پلههای گمشده(3591)از آلخوکارپنتیز06کوبایی،در نثر معماگونهء خوائو گیمارائس روزای16برزیلی و در رمانهای برزیلی دیگری به نام خورخه آمادو مثل:گابریلا،گل میخک و دارچین(8591)جلب نظر میکند.
گابریل گارسیا مارکز36کلمبیایی-برندهء جایزهء نوبل ادبیات 2891-به خاطر بازآفرینی اسطورهای تاریخ و جامعهء اسپانیایی آمریکا در صد سال تنهایی(7691)و وقایع نگاری مرگی پیشگویی شده،خوزه آرگیداس46پرویی که به مسائل سرخپوستان و تأثیر و تأثرات زبانشناسانهء زبانهای اسپانیایی و لاتینی بر یکدیگر اشتغال خاطر داشت،کارلوس فوئنتس56مکزیکی با بررسیهایش دربارهء تأثیر و تأثرات زمان حال با گذشته و زندگی ساکن آن در روح آمریکاییهای اسپانیایی،ماریووارگاس یوسای66پرویی باز آفرینندهء زادبوم خود در قالبهای سلحشورانه و گییرموکابره را اینفانته76و خوزه لسامالیمای86کوبایی و لوئیس را فائل سانچر96 کاستاریکایی رهبران این نسل بودند."