خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی تئوری ذهن و برنامه چهار عاملی همدلی بر خود اثرمندی هیجانی- اجتماعی و قلدری در دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی می باشد. روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (دوره دوم) منطقه 4 تهران که در سال تحصیلی 94/1393 مشغول به تحصیل بودند. ابتدا از بین مدارس ابتدایی دولتی پسرانه منطقه 4تهران، دو مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند، سپس به طور تصادفی یک مدرسه به عنوان گروه کنترل و یک مدرسه، به عنوان گروه آزمایش باحجم نمونه 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خود اثرمندی کودکان و نوجوانان موریس(2001) و مقیاس قلدری ایلی نویز(2001) و پرسشنامه همدلی استفاده شد. پس از آنکه دانش آموزان با همدلی پایین و خود اثرمندی هیجانی- اجتماعی پایین و قلدری بالا، انتخاب شدند، برای افراد گروه آزمایش، طی 10جلسه 1ساعته، آموزش ترکیبی تئوری ذهن و برنامه چهارعاملی همدلی ارائه شد. جهت تحلیل داده ها ازتحلیل کواریانس استفاده شد و نتایج حاکی از تاثیر معنی دار آموزش می باشد. چنانکه افراد گروه آزمایش در مقایسه باگروه کنترل از خود اثرمندی هیجانی - اجتماعی بالاتر و قلدری پایین تری، برخوردار بوده اند.
The purpose of this research is effectiveness of combined training mind theory and four-factor empathy program of emotional- social self-efficacy and bullying in students of governmental elementary schools for boys. The research is Quasi- trial (pre-test and post- test plan with control group). Statistical population of research includes all boy students who are studying in elementary school (2nd grade) in district 4 of Tehran, in the school year 2014-15. Two schools are randomly selected from district 4 of Tehran; a sample of 20 students is considered as test group and 20 students as control group and is totally 40 students. Morris children and juvenile self-efficacy questionnaire (2001) and Illinois Bully Scale (2001) and empathy questionnaire- children analysis was used for data collection. The students with lower empathy and emotional-social self-efficacy and high bully were selected and they passed the combined training of mind theory and four-factor empathy program for 10 sessions each for 1 hour. The data is analyzed through covariance method. The results represent the significant effect. The test group exposed more emotional-social self-efficacy and low bully, compared to control group
ملخص الجهاز:
اثربخشي آموزش ترکيبي تئوري ذهن و برنامه چهار عاملي همدلي بر خود اثرمندي هيجاني- اجتماعي و قلدري در دانش آموزان ابتدايي Effectiveness of Combined Training of Theory of Mind with Four-Factor Empathy Program on Social-Emotional Self- efficacy and Bullying in Elementary School Students توران خليلي (نويسنده مسئول ) کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي،دانشکده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلمي ساوه ، ايران .
com) نوع مقاله : پژوهشي دريافت : دي ٩٤ پذيرش : ارديبهشت ٩٥ Abstract چکيده The purpose of this research هدف از پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش is effectiveness of combined training mind theory and four-factor ترکيبي تئوري ذهن و برنامه چهار عاملي همدلي بر خود empathy program of emotional-اثرمندي هيجاني- اجتماعي و قلدري در دانش آموزان social self-efficacy and bullying in students of governmental مدارس ابتدايي پسرانه دولتي مي باشد.
The students with lower empathy and هيجاني- اجتماعي پايين و قلدري بالا، انتخاب شدند، براي emotional-social self-efficacy and افراد گروه آزمايش ، طي ١٠جلسه ١ساعته ، آموزش ترکيبي high bully were selected and they تئوري ذهن و برنامه چهارعاملي همدلي ارائه شد.
Bowes حاضر در صدد پاسخ به اين سؤال اصلي است که آيا آموزش ترکيبي تئوري ذهن و برنامه چهارعاملي همدلي بر قلدري و خود اثرمندي هيجاني-اجتماعي، تاثير دارد؟ روش پژوهش : طرح پژوهش حاضر، نيمه آزمايشي از نوع طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل مي باشد.
در اين تحقيق ، آموزش ترکيبي تئوري ذهن و برنامه چهار عاملي همدلي متغير مستقل و خود اثرمندي هيجاني-اجتماعي و قلدري دانش آموزان به عنوان متغير و ابسته در نظر گرفته شده است همچنين جنسيت ، دولتي بودن مدارس و مقطع تحصيلي کنترل شده اند.