خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و جو سازمانی با مسئولیت پذیری کارکنان اداره
آموزش و پرورش ناحیه یک ساری انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت
و روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. در این پژوهش رابطه متغیرهای، فرهنگ سازمانی و جو
سازمانی با مسئولیت پذیری مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری آن شامل تمامی کارکنان اداره
آموزش و پرورش ناحیه یک ساری به تعداد ١٠٠ نفر می باشد که از طریق جدول مورگان تعداد ٨٠ نفر به
عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری سه پرسش نامه استعداد بوده است؛ پرسشنامه فرهنگ
سازمانی، پرسشنامه جو سازمانی و پرسشنامه مسئولیت پذیری. نتایج پژوهش نشان داد بین مولفه های
فرهنگ سازمانی (رقابت شغلی، ارتباط با کارکنان، نوآوری، اعتماد و همبستگی اجتماعی) با مسئولیت
پذیری و بین مولفه های جو سازمانی (روحیه گروهی، صداقت و ملاحظه گری) با مسئولیت پذیری رابطه
معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
جدول ٦-٤: نتايج ضريب همبستگي پيرسون در تحليل فرضيه سوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اينکه در جدول پيرسون مقدار Sig (سطح معني داري) در سطح خطاي ٠/٠٥ معنيدار مي باشد (٠/٠٥= ٠٠/٠ < α=sig )، بنابراين با ٩٥ درصد اطمينان اين نتيجه حاصل شد که بين دو متغير رابطه وجود ٨٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هشتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * دارد و در واقع نوآوري با مسئوليت پذيري رابطه معناداري دارد.
جدول ٩-٤: نتايج ضريب همبستگي پيرسون در تحليل فرضيه (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اينکه در جدول پيرسون مقدار Sig (سطح معني داري) در سطح خطاي ٠/٠٥ معنيدار مي باشد (٠/٠٥= ٠٠/٠ < α=sig )، بنابراين با ٩٥ درصد اطمينان اين نتيجه حاصل شد که بين دو متغير رابطه وجود دارد و در واقع فرهنگ سازماني با مسئوليت پذيري رابطه معناداري دارد.
جدول ١٣-٤: نتايج ضريب همبستگي پيرسون در تحليل فرضيه (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اينکه در جدول پيرسون مقدار Sig (سطح معني داري) در سطح خطاي ٠/٠٥ معنيدار مي باشد (٠/٠٥= ٠٠/٠ < α=sig )، بنابراين با ٩٥ درصد اطمينان اين نتيجه حاصل شد که بين دو متغير رابطه وجود ٨٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هشتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * دارد و در واقع جو سازماني با مسئوليت پذيري رابطه معناداري دارد.