خلاصة:
هدف مروری بر مفهوم یادگیری الکترونیکی است. ماهیت پژوهش حاضراز نظر هدف از نوع کتابخانه ای
است که به روش مروری انجام شده است یعنی با استفاده از کتب مرجع، فصل نامه ها، پایان نامه ها انجام
شده است. آموزش الکترونیکی، سیستم آموزشی مبتنی بر اینترنت است که در آن با استفاده از ابزارهایی
مانند چند رسانه ای انیمیشن، شبیه سازی و. . . در یک محیط مجازی نسبت به ارائهی آموزش و یا بازآموزی
با کیفیت بالا اقدام می شود. آموزش الکترونیک دامنه گسترده ای دارد و بسته به نوع استفاده و امکانات به
چند دسته تقسیم می شود: آموزش برپایه ی وب، آموزش مبتنی بر کامپیوتر، آموزش از طریق وسایل و ابزار
دیجیتال همراه و آموزش از طریق تلفن همراه. زیر ساختهای پیاده سازی آموزش الکترونیکی عبارتند از:
زیر ساخت فناوری، زیر ساخت انسانی، فرهنگی و رهبری، اداری و پشتیبانی، پداگوژیکی و اقتصادی.
آموزش الکترونیکی دارای چهار سطح می باشد: بانکهای اطلاعاتی، حمایت در زمان، آموزش
غیرهمزمان و آموزش همزمان. پژوهش های متعدّدی در به کارگیری فنّاوری در حوزه تعلیم و تربیت
صورت گرفته است. عموم این پژوهش ها تاکید دارند که در صورت استفاده صحیح و مناسب م یتوان
ارتقاء پیشرفت تحصیلی، افزایش سرعت یادگیری، تفکر و استدلال
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: زيرساخت ، يادگيري، الکترونيکي، نظام آموزش عالي ١٠٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هشتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه و بيان مسئله امروزه اهميت فنآوري اطلاعات و ارتباطات به منظور افزايش سرعت و دقت فعاليت هاي مختلف سازمان ها و ارتباط اجزاي مختلف آن با يکديگر و در نتيجه بالا بردن بهره وري آنها به روشني مشخص شده است .
الزامات بهره گيري از آموزش الکترونيکي آموزش الکترونيکي داراي الزاماتي به شرح زير است ؛ ١- نياز به ارتباط آنلاين براي دسترسي به مطالب و استفاده از کلاس ؛ ٢- نياز به بهره گيري از خطوط نسبتا خوب تلفن ؛ ٣- نياز به انتقال اطلاعات با سرعت بالا؛ ٤- وابسته بودن به پست الکترونيکي؛ ٥- آماده نبودن زمينه براي ارائه ي مطالب واطلاعات با حجم زياد (سونسون ،١ ٢٠٠٢: ٣٠٨) پيش نيازها وامکان سنجي اجراي پروژه يادگيري وآموزش الکترونيکي پيشرفت در فناوري اطلاعات و ارتباطات سبب ميشود تا آموزش هاي الکترونيکي در سال هاي آينده به شکل اعجاب انگيزي به عنوان بخش جدايي ناپذير از زندگي روزانه بشر درآيد (فاديان ، ٢٠٠٨) در سال هاي اخير استفاده از فناوريهاي بر خط ٢درآموزش ، فرصت هايي براي استفاده از شيوه هاي جديد يادگيري وروش هاي مؤثر آموزش فراهم آورده است و نظام هايآموزشي شروع به فعاليت در اين راستا و گسترش آموزش ازاين روش نموده اند (واتکينز٣و همکاران ، ٢٠٠٤: ٥٣) بنابراين براي آماده سازي واجراي پروژه يادگيري الکترونيک در دانشگاه توجه به موارد زير ضروري ميباشد؛ ــ يک برنامه عملي، عادلانه ، فراگير وانعطاف پذير و بسترهاي سخت افزاري ونرم افزاري شبکه و پهناي باند اينترنتي بايد مورد توجه قرار گيرد.