خلاصة:
در سازمان های بزرگ حمایت از کار آفرینی در همه سطوح سلسله مراتبی, برای رشد عملکرد و افزایش رقابت, موضوعی حیاتی
است. هدف از پژوهش حاضربررسی رابطه بین هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی
واحد ایلام می باشد.. برای رسیدن به این هدف. از روش تحقیقی توصیفی- تحلیلی و از پرسشنامه های استاندارد شده هوش
هیجانی شرینگ و کارآفربنی اسکاربورو و زیمرر استفاده شده است. گروه نمونه شامل ۲۸۵ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد
اسلامی واحد ایلام در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ بوده که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از
آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل رگرسیون گام به گام و همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایج تحقیق نشان میدهد که
بین هوش هیجانی و مولفه های آن با گرایش به کار آفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری در سطح(۰/ ۰۵< p وجود دارد.
همچنین متغیر پیش بین هوش هیجانی و مولفه های آن بخوبی می تواند گرایش به کارآفرینی دانشجویان را پیش بینی کنند.