خلاصة:
تعقل, توصیه کتاب و سنت است. سراسر قرآن مملو از استدلال عقلی و اشاعه
اندیشه عقلی است. در فرهنگ قرآن» میان تعقل و سبک زندگی از یک سو و
سعادت دنیوی و اخروی از سوی دیگر پیوندی عمیق و دقیق برقرار است. دعوت به
تعقل از اصول راهبردی قرآن است که شامل زندگی فردی و اجتماعی می شود و
راهکارهای نهادینه سازی تعقل در قرآن بیان شده است. روش جمع آوری داده ها
در این رساله کتابخانه ای و تشریح مطالب و مباحث با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته استتعقل، توصیه کتاب و سنت است. سراسر قرآن مملو از استدلال عقلی و اشاعه اندیشه عقلی است. در فرهنگ قرآن، میان تعقل و سبک زندگی از یک سو و سعادت دنیوی و اخروی از سوی دیگر پیوندی عمیق و دقیق برقرار است. دعوت به تعقل از اصول راهبردی قرآن است که شامل زندگی فردی و اجتماعی می شود و راهکارهای نهادینه سازی تعقل در قرآن بیان شده است. روش جمع آوری داده ها در این رساله کتابخانه ای و تشریح مطالب و مباحث با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است.
ملخص الجهاز:
خدای یگانه در برخی از آیات راجع به میوهها اصل رویش میوهها به وسیله آب را به خود نسبت داده و انسان را به تفکر در این مسئله توصیه کرده است: «ینبت لکم به الزرع و الزیتون و النخیل و الاعناب و من کل الثمرت ان فی ذلک لایة لقوم یتفکرون»(نحل 11) «با آن (آب ) برای شما کشت و زیتون و نخل و انگور و همه گونه میوهها رویاند که در این، برای گروهی که اندیشه کنند عبرتها است» خداوند متعال در برخی از آیات انسان را به این مسئله توجه داده است که همین میوهها مانند خرما و انگور که از آن شیره میگیرید، روزی شما بوده، پس در آن تدبر و اندیشه کنید: «و من ثمرات النخیل و الاعناب تتخذون منه سکرا و رزقا حسنا ان فی ذلک لایة لقوم یعقلون»(نحل 67) «از میوه نخلها و انگورها به شما دادهایم که از آن شراب گرفته و روزی نیکو گیرید که در این برای گروهی که خردورزی کنند عبرتهاست» اما همین میوههای متنوع و گوناگون در یک زمین و با یک آب آفریده شدهاند: «و فی الارض قطع متجاورات و جنات من اعناب و زرع و نخیل صنوان و غیر صنوان یسقی بماء واحد و نفضل بعضها علی بعض فی الاکل ان فی ذلک لایات لقوم یعقلون»<FootNote No="190" Text=" رعد4.
یا اینکه منظور، اختلاف ساعت شب و روز در اغلب مناطق مسکونی زمین است، که منظور همان فصول چهارگانه سال است که میزان ساعت شب و روز در این فصول با یکدیگر متفاوت است که بر اساس آن خداوند متعال امر آذوقه و ارزاق را تدبیر میکند همچنانکه قرآن کریم میفرماید: «و قدر فیها اقواتها فی اربعة ایام سواء للسائلین»<FootNote No="196" Text=" فصلت/10.