خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش تحلیل محتوای کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید دوره دوم
متوسطه(شاخه نظری) از منظر میزان توجه به ویژگی های شخصیتی کارآفرینی بوده
است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری پژوهش
کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید پایه دهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری که مشتمل بر
32 بخش و 135 صفحه می باشد، بوده است. ابزار جمع آوری داده ها سیاهه وارسی و
تحلیل محتوی بود که روایی آن با استفاده از نظر صاحب نظران و پایایی آن با استفاده
89 ) که به روش توافق بین صاحب نظران مشهور است بدس ت آمد. / از روش اسکات( 5
داده های حاصل از تحلیل محتوا یعنی ویژگی های شخصیتی کارآفرینی با استفاده از
منابع و متون معتبر استخراج و سپس در قالب آمار توصیفی و با استفاده از مراحل سه
گانه آنتروپی شانون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج و یافته های پژوهش
بخش کیفی تحلیل محتوی نشان داد که 7 ویژگی شخصیتی کارآفرینی که در اکثر
منابع و متون مورد تاکید قرار گرفته است عبارتند از: ریسک پذیری، منبع کنترل
درونی، موفقیت طلبی، استقلال طلبی، تحمل ابهام، خلاقیت و خودباوری و در بخش
کمی تحلیل محتوی که با آنتروپی شانون صورت گرفته است، از میان 7 ویژگی مورد
مطالعه شخصیتی کارآفرینی، ویژگی خلاقیت با میزان بار اطلاعاتی 756/ و ضریب اهمیت 0.203 بیشترین توجه و ویژگی استقلال طلبی با میزان بار اطلاعاتی0.256 و ضریب اهمیت 0.068 کمترین توجه را به خود اختصاص داده است
ملخص الجهاز:
نتـایج و یافتـه های پـژوهش بخــش کیفــی تحلیــل محتــوی نشــان داد کــه ٧ ویژگــی شخصــیتی کــارآفرینی کــه در اکثــر منــابع و متــون مــورد تأکیــد قــرار گرفتــه اســت عبارتنــد از: ریســک پــذیری، منبــع کنتــرل درونــی، موفقیــت طلبــی، اســتقلال طلبــی، تحمــل ابهــام، خلاقیــت و خودبــاوری و در بخــش کمـی تحلیـل محتـوی کـه بـا آنتروپـی شـانون صـورت گرفتـه اسـت ، از میـان ٧ ویژگـی مـورد مطالعــه شخصــیتی کــارآفرینی، ویژگــی خلاقیــت بــا میــزان بــار اطلاعــاتی ٠/٧٥٦ و ضــریب اهمیــت ٠/٢٠٣ بیشــترین توجــه و ویژگــی اســتقلال طلبــی بــا میــزان بــار اطلاعــاتی ٠/٢٥٦ و ضریب اهمیت ٠/٠٦٨ کمترین توجه را به خود اختصاص داده است .
احمــدی و فضــائلی فــر(١٣٩٢) در تحقیقــی بــا عنــوان تحلیــل محتــوای کتــاب هــای آمــوزش حرفــه وفــن دوره راهنمــایی بــر اســاس شــاخص هــای کــارآفرینی کــه بــا اســتفاده از تحلیــل محتــوی صــورت گرفتــه اســت ، نتــایج تحقیــق آن هــا بیــانگر آن اســت کــه بیشــترین توجــه در کتـاب حرفــه و فــن مربــوط بـه شــاخص خلاقیــت و کمتــرین میـزان توجــه مــروبط بــه ویژگــی _____________________________________________________ 1 -Osborn 2 -Geoffrey 3- Atkinson 4- Robinson 5 -Creativity 6 -Risk bearning 7 -Self-con sidence 8 -Need for achievement 9- In dependent 10 -Internal Locus of control 11- Tolerance of ambiguity تحمــل ابهــام بــوده اســت .
خســروانی فــر و ســتوده(١٣٩٢) در تحقیقــی کــه بــه بررســی تحلیــل محتـوای کتـاب هـای درسـی دوره پـیش دانشـگاهی از نظـر میـزان توجـه بـه عوامـل مـرتبط بــا کـارآفرینی کـه بـا اسـتفاده از تحلیـل محتـوی صـورت گرفتـه اسـت ، نتـایج حاصـل از پـژوهش نشــان دهنــده عــدم ایفــای نقــش لازم کتــاب هــای درســی دوره پــیش دانشــگاهی در آمــوزش مؤلفـه های مــرتبط بـا کــارآفرینی بــوده اســت .