ملخص الجهاز:
"» لازم بذکر است که«حکیم بردهای»ربطی به بردعه ندارد و هیچ جای تاکنون دیده نشده است«بردع و بردعه»را«برده»نوشته باشند تا منسوب آن«بردهای»بشود همچنین با هیچ صورتی موافق قواعد و موازین موجود«پرثوه و پارت»و حتی صورتهای«پهلو و پهلو»قابل تبدیل به««بردعه»نیست.
بعلاوه مولوی میفرماید: بشنو الفاظ حکیم بردهای سر همانجا نه که باده خوردهای پس باید از«حکیم بردهای»یا بقول جناب باستانی«بردعی»الفاظی برابر یا در حد مضمون مصرع دوم در دست باشد که خلاف آنرا خود در صفحه 33 بدینگونه مرقوم داشتهاند:«آیا امکان دارد مقصود مولانا«احمد بن عین بردعی»از فقهای حنفی بوده باشد که از ابو الحسن کرخی فقه فرا گرفت و در وقعهء قرامطه در راه مکه کشته شد؟»مردی فقیه حنفی چگونه ممکن است الفاظی مانند:«سر همانجا نه که باده خوردهای»بگوید؟ *** مقصود مولانا از«حکیم بردهای»سنائی غزنوی است و به مضمون مصرع دوم از حکیم سنائی توجه دارد که در حدیقة الحقیقه فرموده است: برمدار از مقام هستی پی سر همانجا بنه که خوردی می صفت حکیم سنائی را برخی«بردهای»با ضم اول دانستهاند که باین ترتیب«حکیم بردهای»معنی«حکیم مجذوپ حق»دارد."