ملخص الجهاز:
"حال این سؤال پیش میآید که چه چیزی ادبیات را دلنشین و لذتبخش میکند؟بدون اینکه بخواهیم به این سؤال جواب کافی و وافی بدهیم،فقط میتوان این جواب ساده را ارائه داد که یک اثر ادبی علاقه و توجه ما را به خود جلب میکند و یا اینکه کم و بیش-حداقل برای لحظهای هم که شده-ما را از دنیای اطرافمان میکند.
این تئوری اغلب در ارتباط نزدیک با تئوری تبیینی است:هنرمند معمولا عواطف خود را بیان میکند و آنرا در یک اثر هنری متجلی میسازد و همین کار درگیرنده، (به تصویر صفحه مراجعه شود)تولستوی عاطفهء مشابهی را برمیانگیزاند.
چه تعدادی از مردم هاملت و مکبث و بروتوس را کاملا درک و احساس میکنند؟ معمولا تئوری تحریکی تأکید میکند بر اینکه هدف و نیت این نیست که حالت عاطفی گذرا تحریک شود بلکه هدف آن است که آن حالت عاطفی برانگیخته شود و کلا منجر به کنش و عمل گردد.
آیا امکان این وجود ندارد که آثار هنری،بینش درونی نسبت به واقعیت به ما عرضه میکنند(چنانچه تئوری تبیینی مبین آن است)و یا آنها آگاهی و شناخت ما را از امکانات تجربه،وسیعتر مینمایند(چنانچه تئوری تبیینی معتقد بدان است)و یا از نظر ارزشی،سیستم عصبی ما را تحت تأثیر قرار میدهند.
(چنانچه تئوری تحریکی معمولا بر آن باور است)؟ البته این بدان معنی نیست که هر اثر هنری دارای همهء این تأثیرات است،بلکه همهء این تئوریها فقط امکان دارد چیزی داشته باشند که به شناخت عمیقتر و آگاهانهء ما از آثار خواندنی کمک نمایند."