خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی تدریس پنج مرحله ای بایبی (5E) بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد50 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات یادگیری و انگیزش پیشرفت دانشجویان گروه آزمایش که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(p=0.001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در آزمون یادگیری و انگیزش پیشرفت تفاوت معنی دار آماری یافت شد(p<0/05). با توجه به تاثیر مثبت الگوی طراحی آموزشی بایبی بر افزایش میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت؛ استفاده از این الگو به منظور افزایش میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت دانشجویان، پیشنهاد میگردد.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که میانگین نمرات یادگیری و انگیزش پیشرفت دانشجویان گروه آزمایش در درس نظارت و راهنمایی آموزشی مربوط به دوره کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون ، بیشتر بود.
همان طور که در بررسی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد روش سازنده گرایی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی بایبی نقش مهمی در افزایش میزان یادگیری دانشجویان دارد (٢٠١١ ,Acisli et al؛ ٢٠١٤ ,Alipasa &Karsli ؛ & Yadigaroglu ٢٠١٢ ,Demircioglu؛ ٢٠١٠ ,Fazelian et al؛ ٢٠١٥ ,Suciati et al؛ ٢٠٠٢ ,Picciano؛ ,Gopal ٢٠٠٩؛ ٢٠١٢ ,Ergin؛ ٢٠١٣ ,Kacar &Tuna, ؛ ٢٠٠٨ ,Ceylan) که نتایج پژوهش حاضر با پژوهش های صورت گرفته همسو میباشد.
فرضیه ٢ پژوهش "بین میزان انگیزش پیشرفت دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند با دانشجویانی که با روش سنتی آموزش دیده اند تفاوت وجود دارد" مورد تأیید قرار گرفت .
همان طور که در بررسی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد روش سازنده گرایی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی بایبی نقش مهمی در افزایش میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد (٢٠١٤ ,Alipasa &Karsli ؛ ٢٠٠٦ ,Hui-Chuan؛ ٢٠٠٩ ,Gopal؛ & Tyagi ٢٠١٣ ,Verma؛ ٢٠١٢ ,Ergin؛ ٢٠١٣ ,Kacar &Tuna, ) که نتایج پژوهش حاضر با پژوهش های صورت گرفته همسو میباشد.
The Effect of 5E instructional Design Model on Learning and Retention of Science for Middle Class Students.