خلاصة:
پژوهش و فناوری اغلب نیازمند حمایت بوده و در این راستا در اغلب کشورها، سازمانها یا نهادهایی برای حمایت مالی و غیر مالی از فعالیتهای پژوهش و فناوری شکل میگیرد. عدم وجود نگرش جامع و یکپارچه برای هدایت پروژههای پژوهش و فناوری در این سازمانها منجر به ناکارآمدی فعالیتهای انجام شده در حمایت از پژوهش و فناوری گردیده است. هدف از این مقاله تبیین مدل مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری در یکی از سازمانهای حمایت کننده از پژوهش و فناوری از طریق ارائه یک الگوی تفضیلی از مراحل تکامل دستاوردهای پژوهش و فناوری به منظور فراهم کردن بستر پیاده سازی نظام مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری در سازمان مورد مطالعه است. روش تحقیق مورد استفاده «مطالعه موردی بسط یافته» بوده و در راستای اجرای تحقیق حوزه فعالیتهای مورد حمایت این سازمان مطابق با فرآیند ایده تا بازار در چهار حوزه شامل حوزههای ایده پردازی، پژوهشی، توسعه فناوری و تجاری سازی تقسیمبندی شد. سپس انواع ورودیها و خروجیهای هر یک از مراحل تعریف گردید و شیوه حمایت سازمان حمایت کننده از پژوهش و فناوری در این حوزهها تعریف و نحوه تسهیم مالکیت و منافع دستاوردها نیز تعیین شد. در پایان به نتیجهگیری و اشاراتی در خصوص ویژگیهای مدل پرداخته شده است.
Research and technology often requires support and in this regard, in many countries, organizations or institutions have been formed to financial and non-financial support for research and technology activities. The lack of a comprehensive and integrated approach to direct research and technology projects in these organizations has resulted in the ineffectiveness of activities undertaken in support of research and technology. The aim of this paper is to explain the strategic research and technology management in one of these organizations by providing a detailed model of the evolution stages of research and technology achievements in order to provide the context for implementation of the strategic research and technology management in the studied organization. The research method used is "Extended case study" and in line with the implementation of the research, the scope of activities supported by the organization based on the idea to market process have been divided to four areas, including ideation, research, technology development and commercialization. Then types of inputs and outputs of each stage were determined. The supportive practices of the supporting organization of research and technology in these areas were defined and how to share benefits and ownership of achievements was determined. Finally, conclusions and implication about the characteristics of the model presented.
ملخص الجهاز:
درصورتی که منشأ شکل گیری موضوع یا طرح پژوهشی از درون سازمان حمایت کننده باشد برای هریک از ایده ها یا فرصت های علمی ـ فناورانه براساس منطق مرور همتا١ ابتدا باید درخواست خدمات پژوهشی مورد نیاز ٢ تهیه و طی فراخوانی ، پیشنهادهای مختلف دریافت و پس از ارزیابی آنها، با انتخاب بهترین مورد، مجری مناسب شناسایی و فعالیت اجرای پژوهش به وی سپرده و در مراحل پروژه بر حسن اجرای آن نظارت می شود.
درصورتی که منشأ شکل گیری موضوع یا طرح پژوهشی از بیرون سازمان حمایت کننده باشد برای هریک از ایده ها یا فرصت های علمی ـ فناورانه ابتدا باید درخواست مورد نظر بررسی شود و پس از تصویب عنوان و محتوای آن ، با حصول اطمینان از توانمندی مجری در اجرای موفق طرح ،٣ تأمین بودجه مورد نیاز آن را تا سقف ١٠٠ درصد تأمین و در مدت زمان پروژه بر حسن اجرای آن نظارت کند.
مسیر تکامل ایده ها/ فرصت های علمی یا فناورانه و تبدیل آنها به دستاوردهای پژوهشی در فرایند پژوهش و فناوری (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که مشاهده شد خروجی های مرحله پژوهشی شامل دانش فنی ، پتنت و نمونه محصول هستند که مطابق مسیر تکامل ممکن است به طور مستقیم وارد مرحله تجاری سازی شوند یا اینکه به علت نیاز به تکامل نیازمند عبور از مرحله توسعه فناوری و پیش تجاری سازی برای ورود به مرحله تجاری سازی باشند.
مسیر تکامل دستاوردهای پژوهشی و تبدیل آنها به دستاوردهای فناورانه در فرایند پژوهش و فناوری (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در ابتدا نیز بیان شد اقدام لازم بعدی برای همه خروجی های این مرحله که دستاوردهای فناورانه هستند تجاری سازی است .