خلاصة:
توسعة اجتماعی عبارت است از افزایش توانایی جوامع انسانی برای مواجهه با پیچیدگی های محیطی که به بقای جوامع مرتبط می شوند. سازمانهای دانش محور به عنوان نهاد و سازمان اجتماعی نقش راهبردی در توسعه اجتماعی دارند. هدف اصلی این پژوهش ساخت، اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش توسعه اجتماعی در سازمانهای دانش محور بوده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق و توسعه درجامعه پژوهش اعضای هیأتعلمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد.ابزار اولیه با 50گویه طراحی شد و پس از دو مرحله دلفی به 35 گویه تقلیل یافت. این گویه ها در 7 بعد شامل پاسخگویی اجتماعی، سرمایه اجتماعی، رفاه اجتماعی، امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی، پایداری نام گذاری شد. برای تعیین روایی صوری از شاخص های تاثیر گویه، روایی محتوا، از نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و روایی سازه ای از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم با کمک نرم افزار Smart pls3استفاده شد. پس از محاسبه شاخص های تاثیر گویه، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا گویه ها به 25 کاهش یافت. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویه ها بالای 7/0، مقدار بار عاملی تمام گویه ها، مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0پایایی هر دو ملاک(آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی)تمام ابعاد بالای74/0، میانگین واریانس استخراج شده((AVEدر همه ابعاد بیشتر از 5/0 را نشان دادند. همچنین مثبت بودن مقادیر حاصل از شاخص اشتراکی تمامی ابعاد نشان دهنده کیفیت و برازش کلی مدل بوده است. در نتیجه، ابزار طراحی شده اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب جهت سنجش توسعه اجتماعی در سازمان های دانش محور استفاده نمود.
ملخص الجهاز:
طراحي و اعتباريابي ابزار سنجش توسعه اجتماعي در سازمان هاي دانش محور (مطالعه موردي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل ) طاهره آقاميرزايي محلي ١، مريم تقوايي يزدي ٢، رضا، يوسفي سعيد آبادي ٣ چکيده توسعۀ اجتماعي عبارت است از افزايش توانايي جوامع انساني براي مواجهه با پيچيدگي هاي محيطي که به بقاي جوامع مرتبط مي شوند.
هدف اصلي اين پژوهش ساخت ، اعتباريابي و روايي يابي ابزار سنجش توسعه اجتماعي در سازمان هاي دانش محور بوده است .
در نتيجه ، ابزار طراحي شده اعتبار و پايايي خوبي دارد و مي توان از آن به عنوان ابزاري مناسب جهت سنجش توسعه اجتماعي در سازمان هاي دانش محور استفاده نمود.
ابزار طراحي شده در اين پژوهش به منظور سنجش توسعه اجتماعي در سازمانهاي دانش محور از اعتبار و پايايي خوبي برخودار است .
مقادير مثبت بدست آمده براي شاخص اشتراک با روايي متقاطع نيز، نشان از کيفيت و برازش مناسب مدل اندازه گيري سنجش توسعه اجتماعي در سازمانهاي دانش محور دارد.
نتايج حاصل از تحقيق فوق مي تواند با کاربرد ابزار طراحي شده براي سنجش توسعه اجتماعي و با هدف ارزيابي عملکرد و شناسايي نقاط قوت و ضعف کارکردهاي سازمان هاي دانش محور در تحقق توسعه اجتماعي به کار گرفته شود.
٢. ابزار تهيه شده در اين پژوهش مي تواند براي سنجش توسعه اجتماعي در سازمان هاي دانش محور به خصوص مؤسسات آموزش عالي به منظور تعيين اثر بخشي آموزش عالي و شناسايي نقاط قوت و ضعف آن به کار گرفته شود.