ملخص الجهاز:
"1 در کتاب«وجوه قرآن»حبیش تفلیسی صفحه 133 چاپ دکتر مهدی محقق،چنین آمده است: سلطان:بدان که سلطان در قرآن بر دو وجه باشد: وجه نخستین سلطان بمعنی حجت بود چنانکه خدای در سوره الانعام گفت: (و کیف اخاف ما اشرکتم و لا تخافون انکم اشرکتم بالله مالم ینزل به علیکم سلطانا» یعنی:حجة فی کتاب بان مع الله شریکا.
الخ سپس در حاشیه چنین مینویسد: «کلمهء سلطان در قرآن بمعنی دلیل و تسلط آمده و مراد از آن در خطبهء امام(ع)ظاهرا حکومت صاحب تسلط است و اطلاق کلمهء(سلطان)بر پادشاه از مصطلحات قرن چهارم هجری ببعد است.
در مفردات راغب اصفهانی نیز در ذیل لغت(سلطان)از مادهء(سلط)چنین آمده است: السلاطه التمکن من القهر بعد میگوید:و منه سمی السلطان-و السلطان یقال فی السلاطه و سپس شواهدی را که از وجوه قرآن نقل کردیم میآورد و میگوید:سلطان را اگر به معنی حجت و دلیل دانستهاند از باب هجوم و غلبهای است که بر قلوب و دلها پیدا میکند و تسلط و قدرت معنوی درین باب اعمال میشود."