خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی کیفی پدیده تفکیک جنسیتی در دانشگاههای ایران است. از رویکرد روش شناختی
تئوری زمینهای برای جمعآوری و تحزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. از روش گلوله برفی 14 دختر و
پسری که تفکیک جنسیتی در دانشگاه و اختلاط جنسیتی در خارج از دانشگاه را تجربه کردهاند، به عنوان
مشارکتکنتدگان این پژوهش انتخاب شدهاند. پافتههای این پژوهش نشان میدهد که جامعهپذیری جتسی.:
کزساختاری. عدم آموزش و تکلیف محوری زمینههای شکلگیری پدیده تفکیک جتسیتی در دانشگاههای ایران
هستند. دانشجویان با اتخاذ راهبردهای سکون مشارکتی: عدم رقابت. اختلال ارتباطیء حساسیت جنسی،
جستجوگری جنسی، کم بینی، احساس تبعیض و ناآگاهی جنسی خود را در مواجهه با این پدیده
همگون ساختهاند. این راهبردهاء پیامدهایی مانند افول تولید علم، شکست ارتباطی، تقویت میل دوستی
با مدگرائی، کاهش اعتماد بنفس، تداوم ذهنیت جنسی و ناآگاهی ارتباطی را داشته است. ساختار
ذهنی به عنوان شرایط مداخله گر در این پدیده شناخته شده است. گزاره نظری حاصل از این پژوهش این ذهنیت
را تقویت مینماید که ساختار اجتماعی-فرهنگی القاءگر و تقویتکننده ایستار ذهنی مقوله تفکیک جنسیتی با
عناصر عینی و ذهنی مدرن درحال گسترش جامعه ابران در تضاد است.
ملخص الجهاز:
به عنوان نمونه در هیلمنهتن ٣ درب های جداگانه ای برای ورود دانشجویان دختران و پسران تعبیه شده است (Scotch College& Alford County High School) همچنین می توان به تجربه جدایی جنسی کلیساهای برنارد و جفرسون ٤ (اطراف نیو اورلین ٥) اشاره داشت که آن را برای کاهش احتمال روابط عاشقانه میان دانش آموزان سیاه و سفید اعمال کرده اند (:Mayeri ٢٠٠٦).
تحقیقات نشان داده اند که زنان به شیوة متفاوتی از نابرابری ها تأثیر پذیرفته اند و شکل تبعیض روا داشته شده بر آنها متغیر بوده است (p١٨٤:٢٠١٠:Chavella ) با اینکه زنان در انطباق با نقش جنسیتی خود، مسئولیت پذیری ، خدمات دهی و مسئولیت پذیری بالاتری از مردان را پذیرفته اند (١٩٩٧:Thorne and Hochschild) نتایج نشان می دهد که زنان هنجارهای منفی بیشتری نسبت به مردان دریافت می کنند :Ruzich,٢٠٠٠ :Miller and Chamberlin ,١٩٩٥ :Boggs) (١٩٩٥ و زنان نسبت به مردان کمتر استخدام و یا ارتقاء تحصیلی (p١٨٤:٢٠١٠: Chavella) تحقیقات نشان می دهند که چنین توزیعی بیان کننده و نوعی انعکاس از توزیع نابرابری ها است .
این اصطلاح به طور قوی یک مقوله جنسیتی در روابط خانوادگی است کهبا اصطلاحاتی مانند افتخار، توجه ، احترام و عفت توصیف می شود (١٩٨٣:Schiffauer)(٢٠٠٠:Cindoglu)سمیرا، مشارکت کننده شماره ٦ دانشجوی ترم سوم با یکسال تجربه کلاس های مختلط در خارج از دانشگاه ، اظهار می کند«...
Washington, DC: Association of American Colleges and Universities, Program on the Status and Education of Women .
T(2010)Race and Gender Oppression in the Classroom: The Experiences of Women Faculty of Color with White Male Students, American Sociological Association 2010 .