خلاصة:
تحولات اجتماعی و سیاسی دوره قاجار، باعث ایجاد تحولات جدیدی در عرصه هنر ایران شد. در عهد
قاجار هنر تصویری ایران دچار تغییرات عظیمی شد و اصول نقاشی غربی جایگزین نگارگری ایرانی
گردید. این روند مکتبی را بنیان نهاد که در زمان پادشاهی فتحعلیشاه به شکوفایی رسید و به مکتب قاجار
شهرت یافت. نقاشی درباری این دوران با حمایت فتحعلیشاه کارکردهای تازه ای یافت و در پی برقراری
گفتمان جدیدی با مخاطبان خود بود.
هدف از این پژوهش تحلیل نمادپردازی رنگ و نقش در پیکره نگاری درباری فتحعلیشاه قاجار است.
گردآوری مطالب این مجموعه با استفاده از داده های کتابخانه ای و تصاویر و روش پژوهش به شیوه
توصیفی تحلیلی میباشد. نتایج حاصل نشان میدهد رنگ پردازی و نمادهای به کار رفته در نقاشیهای
درباری این دوره بیشتر در جهت نمایش دادن شکوه و، عظمت و بزرگی پادشاه و همچنین سرخوشی ها و
کامیابی های او بوده است.
ملخص الجهاز:
در دوره نخست ، نقاشيها با ويژگيهاي خاص خود که در آن عناصر ايراني غالب بر شيوه خارجي هستند ظاهر ميشوند؛ در اين دوران هنرمندان توانستند سبکي متوازن در طرح و رنگ و پايبند به تحليل بر نمادپردازي پيکره نگاري دوره فتحعليشاه قاجار / ١١٩ ارزش هاي سنتي پديد آورند.
تحليل بر نمادپردازي پيکره نگاري دوره فتحعليشاه قاجار / ١٢٥ (به تصویر صفحه رجوع شود) دختر با گلدان ، رنگ و روغن روي بوم ، دوره فتحعليشاه دختري گيتار مي نوازد، دوره فتحعليشاه منبع (١٩٧٢٣٢,Falk) منبع : (١٩٧٢٢٠,Falk) ١٢٦ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * (به تصویر صفحه رجوع شود) دخت ر جوان شراب مي نوشد، دوره فتحعليشاه يک دختر با لباس مخصوص و سيبي در دست ، دوره منبع : (١٩٧٢٣٢,Falk) فتحعليشاه ، منبع : (١٩٧٢١٧,Falk) به طور کلي پيکره ها با لباس هاي قرمز و يا گرم نقاشي شده اندو همينطور حضور عناصري همانند سيب قرمز، انار به همراه گلدان هايي با گلهاي قرمز پيرامون موضوع ديگر تاکيدي بر حضور اين رنگ ميباشد.
تحليل بر نمادپردازي پيکره نگاري دوره فتحعليشاه قاجار / ١٢٧ در برخي از نقاشي ها که از شاهزادگان کشيده شده نيز در هرکدام که رنگ قرمز سطح زيادي از تابلو را به خود اختصاص داده ، چهره اي زنانه و بسيار جوان از شاهزادگان ترسيم شده است .