خلاصة:
دراین تحقیق به مبحث حسد در آیات و روایات و نقش آن درزندگی پرداختیم از آن جا که حسد یا
حسادت از رذایل اخلاقی، به معنای آرزوی از بین رفتن نعمت ها و داشته های دیگران است. واژه حسد
چهار بار درقرآن به کار رفته است. در کتاب های حدیثی، احادیثی در نکوهش حسد، بیان انگیزه ها، نشانه ها
و آثار آن آمده است. حسود تمام یا بیشتر نیرو و انرژی بدنی و فکری خود را صرف حسادت میکند، لذا
این کار منشا نابسامانی های اجتماعی است.
افرادحسود معمولا افرادی رنجور، حساس، عصبی، پرخاشگرافسرده می باشند. دستگاه های مختلف بدن
تحت تاثیر این حالت روحی دچار بیماری میگردد. رآن مجید میفرماید:و کسانی که بعد از آنها آمدند،
می گویند: پروردگارا ما و برادرانمان را که در ایمان به ما پیشی گرفتند بیامرز و در دلهایمان کینه و حسدی
نسبت به مومنان قرار مده…(سوره حشر، آیه ١٠ ). حسد ازمنظر اندیشمندان مختلفی واکاوی شده ودلایلی
ازجمله عدم رضایت به قضای الهی، خباثت باطنی و داشتن روحیه تکبر برای آن ذکر شده است.
تفکردرباره آسیب های حسد، تقویت عقل و تقویت ایمان و توجه به حکمت های خداوند از جمله راه های
علمی وعملی دانشمندان علم اخلاق برای درمان بیماری حسد است. درفقه حسد را از گناهان کبیره قلمداد
میکنند ولی اگر دررفتار وکردار وارد نشود طبق حدیث رفع ایرادی بر آن وارد ندانسته اند. دراین تحقیق
سعی بر آن داشته ایم که به مفهوم حسد این گناه کبیره وعلل آن و راه های درمان آن بپردازیم امید است
توانسته باشیم حق مطالب را برسانیم.
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: حسد، آسيب هاي حسد، ايمان ، گناه کبيره ١٨٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * مقدمه : حسد به معناي آرزوي نابودي نعمتها وداشته هاي ديگران و خواستن نعمت فقط براي خود است .
همچنين ضعف اعتماد به نفس يکي ديگر از مهم ترين عوامل حسادت است که در روان شناسي به آن اشاره ميشود؛ زيرا افرادي که اعتماد به نفس پايين دارند و نيازمند و وابسته به تأييد ديگران مي باشند، سعي ميکنند چهره کساني را که در سطح بالاتري از آنها هستند خراب کنند و خود را بالاتر از آنها جلوه دهند بررسي حسد در آيات و روايات / ١٨٣ (شولتز، ١٣٧٨، ص ٣٦٥).
فرهنگ المنجد، آرزوي رسيدن به آن نعمت را جزو حسادت ميداند؛ در حالي که راغب اين مطلب را بيان نکرده است و تنها آرزوي از دست رفتن نعمت را بدون طلب آن ، حسد ميداند، ولي ويژگي شايان توجهي براي شخصي که به او حسادت ميشود ذکر ميکند و معتقد است هنگامي آرزوي سلب نعمت از فردي حسادت به شمار ميآيد که آن فرد لايق آن نعمت باشد.
١٩٨ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * توجه به رحمت و حکمت الهي: وقتي انسان به اين مسئله توجه کند که خداوند بهتر ميداند چه چيز براي او بهتر است سبب ميشود از حسادت دوري کند.