خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای متن، تصاویر و تمرین های کتاب حسابان ١ پایه یازدهم دوره متوسطه
دوم سال ١٣٩٦ به روش تکنیک ویلیام رومی و تحلیل تمرینها براساس حیطه شناختی بلوم است. روش
استفاده شده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب حسابان ١ (ریاضی و
١ بدست آمد که / فیزیک) پایه یازدهم سال ١٣٩٦ است. براساس یافتههای تحقیق ضریب درگیری متن
1/45 بدست آمد که ضریب مناسبی برای فعال بودن متن کتاب حسابان ١ است. ضریب درگیری تصاویر نیز 6/8 بیانگر آن است که تصاویر این کتاب، قدرت و توانایی اندیشیدن و تفکر را در فراگیران ایجاد یا افزایش
می دهد و بنابراین تصاویر اعتبار و ارزش آموزشی بالایی دارند. بررسی و تحلیل تمرینها و مسائل کتاب
نیز براساس حیطه شناختی بلوم، نشان داد که نزدیک به 7/21 درصد تمرین ها در سطح دانش،17/52 درصد درسطح درک و فهم، 38/14 درصد از تمرینها درسطح کاربرد، 35/77 درصد درسطح تجزیه و تحلیل، 9/27 درصد درسطح ترکیب و 2/06 درصد درسطح ترکیب و 3/06 بدست آمد که از استاندارد تعریف شده در تکنیک ویلیام رومی بیشتراست و نشان از فعال بودن بالای تمرین ها دارد
ملخص الجهاز:
تحليل محتواي کتاب حسابان ١ (رياضي و فيزيک ) پايه يازدهم دوره متوسطه دوم چاپ ١٣٩٦ براساس تکنيک ويليام رومي و حيطه شناختي بلوم طاهره کمالي کارشناس ارشد رياضي محض ، دبير دبيرستان هاي ناحيه ١ بندرعباس .
com چکيده هدف پژوهش حاضر تحليل محتواي متن ، تصاوير و تمرين هاي کتاب حسابان ١ پايه يازدهم دوره متوسطه دوم سال ١٣٩٦ به روش تکنيک ويليام رومي و تحليل تمرين ها براساس حيطه شناختي بلوم است .
1 با توجه به اهميت و نقش تحليل محتوا در بهبود کتاب هاي درسي، تحليلي براساس روش ويليام رومي (١٩٦٨) و حيطه شناختي ٢طبقه بندي بلوم ٣(١٩٦٥) انجام شده است .
هدف اين پژوهش تحليل محتواي متن و تصاوير کتاب درسي حسابان ١ (رياضي و فيزيک ) پايه يازدهم سال ١٣٩٦ براساس تکنيک مذکور و همچنين تحليل و بررسي تمرين ها براساس حيطه شناختي بلوم بوده است که نشان ميدهد در طرح پرسش ها بيشتر به کدام سطوح حيطه شناختي توجه شده است .
نوشتار ما براي اولين بار تحليل محتواي کتاب حسابان ١ چاپ ٩٦ بر اساس روش ويليام رومي و حيطه شناختي بلوم را در جهت بررسي ميزان فعال بودن کتاب در دستور کار قرار داده است .
طبق جدول شماره ٤ ضريب درگيري تمرين هاي کتاب حسابان ١ پايه يازدهم ٣/٠٦ بدست آمد که طبق تکنيک ويليام رومي اين عدد نشانگر آن است که تمرين ها بسيار فعال بوده و تقريبا ٢٤%/٧٥ تمرين ها در حيطه هاي کاربرد، ترکيب ، تجزيه و تحليل و ارزشيابي هستند.