خلاصة:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان بررسی برنامه ریزی درسی در آموزش ابتدایی تهیه شده است. در
جوامع بدوی، مجموعه میراث فرهنگی بسیار اندک بوده و سطح دانش و مهارت ها آن چنان وسیع نبود، در
نتیجه نیازی به نظام آموزشی منسجم با سبک برنامه خاص احساس نمی شد. آموزش، بیشتر از طریق
خانواده ها انجام می شد و جنبه غیر رسمی داشت. با گذشت زمان در کشورهای مختلف، نظام های آموزشی رسمی با ساختار بسیار منظم و برنامه ریزی شده، شکل گرفت. در ایران با وجود تاریخ و تمدن کهن، سیستم آموزشی در طول تاریخ دچار تحول گردیده و تحولات بسیار وسیعی در مقاطع مختلف رخ داده
است. آموزش ابتدایی، به عنوان اولین مرحله آموزش همگانی مطرح است؛ البته آموزش پیش دبستانی به
علت کمبود امکانات، همگانی نمی باشد. از آنجا که برخی از خانواده ها، از امکانات کافی مادی و فرهنگی
برای آموزش محروم میباشند، آموزش ابتدا مرحله در ساختار نظامی موجب کاهش نابرابری های فرهنگی
میگردد. آموزش ابتدایی، کودکان را برای مقاطع بالاتر آماده میکند و چنانچه از نظر کمی و کیفی در
سطح بالاتری ارائه شود، افت تحصیلی و ترک تحصیل در مقاطع بعدی، کمتر میشود. اگر آموزش
ابتدایی در سطح گسترده ای صورت بگیرد و اکثریت یا تمام کودکان واجب التعلم را تحت پوشش قرار
بدهد، میتواند، بی سوادی را در کشور ریشه کن کند. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس
از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
٥٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه يکي از جوانب مهم آموزش ابتدايي که توسط "ديويي" مطرح شده است ، اين است که يادگيري بايد مبتني بر فعاليتهاي دانش آموز باشد.
گروهي با توجه به آموزه هاي "آموزش و پرورش پيشرفته " که برمحوريت کودک تأکيد دارد، وبرآنند که آموزش و پرورش و برنامه هاي آن بايد متناسب با نيازهاي کودکان باشد (طالبي، سعيد، مظلوميان ، سعيد، صيف ، محمد حسن ، ١٣٩١) وگروه ديگر بر نيازهاي جامعه ومسائل زندگي در جامعه تأکيد مي ورزند مطالعه "جامعه شناسي بر برنامه ريزي درسي" را ضروري مي دانند (فتحي و اجارگاه ، کوروش ، ١٣٩٣) گروه ديگر از دانشمندان بر ارزش دانش و يادگيري آن تمايل دارند و بر "برنامه ريزي "موضوع محور " يا ديسپيلين محوري "تأکيد مي ورزند وبر توسعه تفکر اسرار دارند.
منظور از ارتباط افقي، اين است که بايد بين دروس مختلف يا پايه تحصيلي ارتباط منطقي وجود داشته و مواد درسي از هم گسيخته نباشند (سيلور، جيگالن ، الکساندر، ٥٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * ويليام .
بررسي برنامه ريزي درسي در آموزش ابتدايي / ٥٧ ٣ -انتخاب محدود: سازمان تأليف کتب درسي، کتابهايي را مينويسد و معلم ناچار است که تمام محتواي کتاب را در طول سال به دانش آموزان ارايه دهد (٢٠١٠، Kasapoglu،K ).