خلاصة:
امروزه علم و فناوری در پیشرفت و تعالی کشورها نقشی تعیین کننده دارد. در اقتصادهای دانایی محور، سهم شرکت های دانش بنیان در توسعه و تجاری سازی فناوری قابل توجه است. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله ارائه الگوی فرآیندی تجاری سازی خدمات در شرکت های دانش بنیان انتخابی بود. بدین منظور، در این پژوهش از روش تحقیق مطالعه چندموردی استفاده شد. ابتدا، با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی (غیرتصادفی) آسان، 3 شرکت ارائه کننده خدمات دانش بنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مستقر در استان های قم و تهران، به عنوان نمونه، انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 7 نفر از مدیران مطلع از فرآیند تجاری سازی خدمات دانش بنیان شرکت ها، داده ها احصا و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. در نهایت، بر اساس نتایج، الگوی فرآیندی تجاری سازی خدمات در شرکت های دانش بنیان صنعت ICT طراحی و ارائه شد. مراحل اصلی الگوی مذکور عبارت اند از: تحقیقات بازاریابی(نیازسنجی)، ایدهیابی، تحلیل و تامین مالی، تامین و آموزش نیروی انسانی، تدوین و اجرای استراتژی های بازاریابی و تبلیغات، امکان سنجی جامع تولید و تولید و آزمایش و بهبود و ارتقا، کنترل کیفیت، اخذ مجوزها و استانداردها، و تدوین و اجرای استراتژی های قیمت گذاری و فروش و توزیع.
ملخص الجهاز:
مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق امروزه ، با توجه به افزایش محصولات توسعه یافته با استفاده از فناوریهای پیشرفته ، تجاریسازی محصولات جدید فناورانه به مقوله ای بسیار مهم تبدیل شده است و به موفقیت محصولات و خدمات جدید و باارزش کمک میکند (٥٣١٤ :٢٠١٣ Lee &Cho ).
الگوی مفهومی تحقیق در مقاله ای با عنوان «فرآیند تجاریسازی محصولات با فناوری پیشرفته » (دلاور و همکاران ١٣٩١: ٨١ ـ ١٠٤)، که با استفاده از روش مطالعۀ موردی در هواپیماهای تجاری تدوین شده است ، شامل مواردی است که در پی می آید: شناساییو بررسی بازار، به کارگیری راهبرد مناسب برای ایجاد تقاضا در بازار، ایده پردازی و غربالگری ایده ، امکان سنجی پارامترهای تحقیق و توسعه ، طراحی محصول ، ایجاد تجهیزات و زیرساخت ، ساخت نمونۀ اولیه ، تولید صنعتی محصول ، ورود به بازار.
از مقایسۀ الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکت های دانش بنیان صنعت ICT با سایر مدل های توضیح داده شده در مبانی نظری میتوان نتیجه گرفت : ١.
٢. تحقیقات بازاریابی و نیازسنجی بازار هم در مدل تجاریسازی خدمات در شرکت های دانش بنیان صنعت ICT هم در مدل های موجود به منزلۀ یکی از مراحل اصلی فرآیند تجاریسازی توجه شده است .
٤. در مدل تجاری سازی خدمات در شرکت های دانش بنیان صنعت ICT موضوع تحلیل مالی و پیش بینیهای اقتصادی لازم برای تولید و فروش محصول یک مرحلۀ اصلی است .
همچنین ، بر موضوع تأمین مالی برای تولید محصولات مورد نظر در اغلب شرکت های دانش بنیان ارائه کنندٔە خدمات در صنعت ICT (شرکت های مورد مطالعه ) تأکید شده و در مدل های مبانی نظری نیز به عامل جریان نقدی، تأمین مالی، و فاینانس توجه شده است .