خلاصة:
این پژوهش با هدف طراحی الگوی رهبری سازمانی با تاکید بر نهج البلاغه انجام شد. روش تحقیق از نوع ترکیبی و روشهای تحلیل مضمون و دیمتل بود. ابتدا متن نهج البلاغه، اعم از نامهها و خطبهها و حکمتها، از منظر مفاهیم مرتبط با رهبری، بررسی و تحلیل و 525 مضمون اولیه استخراج شد. سپس با استفاده از تلخیص و مقولهبندی به روش کدگذاری با تاکید بر مفاهیم مشترک 79 مضمون پایه تحت عنوان شاخص شناسایی شد. در ادامه، با افزایش محدودة دستهبندی، 10 مضمون سازماندهنده تحت عنوان مولفه و نهایتا با تکرار آن 3 مضمون فراگیر به عنوان ابعاد رهبری سازمانی، شامل ابعاد اعتقادی و اخلاقی و رفتاری، شناسایی و تبیین شد. سپس، جهت رتبهبندی و یافتن ارتباط علّی و معلولی ابعاد استخراجشده، از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 20 نفر از متخصصان مدیریت اسلامی، از روش کمّی دیمتل استفاده شد که طبق یافتههای پژوهش بعد اعتقادی را میتوان متغیر علّی در نظر گرفت. چون بیشترین تاثیرگذاری را بر ابعاد اخلاقی و رفتاری دارد.
ملخص الجهاز:
سپس ، جهت رتبه بندی و یافتن ارتباط علی و معلولی ابعاد استخراج شده ، از طریق پرسشنامه و مصاحبه با ٢٠ نفر از متخصصان مدیریت اسلامی، از روش کمی دیمتل استفاده شد کـه طبـق یافتـه هـای پژوهش بعد اعتقادی را میتوان متغیر علی در نظر گرفت .
مطالعۀ هدفمند مفاهیم مرتبط با رهبری (مستقیم یا غیرمسـتقیم ) مبتنـی بـر ارزش هـای اسلامی در نهج البلاغه میتواند به تبیین و طراحی الگوی رهبری سازمانی بـر ایـن اسـاس منجر شود که حاصل این پژوهش است .
اما، این پژوهش بدون در نظر گـرفتن چـارچوب اولیه و از طریق بررسی مضامین مرتبط با موضوع در نهج البلاغه با مصاحبه بـا متخصصـان ایـن حوزه به الگوی رهبری متناسب با ارزش های ایرانی اسلامی منتج خواهد شد.
نتیجه و پیشنهاد به دلیل اینکه طراحی الگوی رهبری سازمانی با استفاده از آموزه های نهج البلاغه برای اولـین بـار به صورت جامع در این پژوهش انجام گرفته پژوهش های منسجمی که بتـوان نتـایج حاصـل را با آن مقایسه کرد وجود ندارد.
با توجه بـه یافتـه هـای پـژوهش مدل مفهومی رهبری سازمانی بر مبنای ارزش های اسلامی با استفاده از آموزه های نهج البلاغه بـه صورت خلاصه و در قالب ابعاد و مؤلفه ها به شرح نمودار ١ است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به یافته های پژوهش در زمینۀ طراحی الگـوی رهبـری سـازمانی بـا تأکیـد بـر نهـج البلاغه می توان گفت ابعاد رهبری سازمانی شامل ابعاد اعتقادی و اخلاقی و رفتـاری اسـت .