خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر پدیدة پلهبرقی شیشهای و با روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریة دادهبنیاد انجام شد. جامعة آماری همة خبرگان و کارشناسان آموزشوپرورش استان ایلام بودند. نمونهگیری به روش هدفمند با استفاده از فن گلولة برفی انجام شد که نتیجة آن 16 مصاحبه با خبرگان و کارشناسان در حوزة انتصاب در آموزشوپرورش ایلام بود. حاصل این مصاحبهها مجموعهای از مضامین اولیه بود که طی فرایند رفتوبرگشتی کدگذاری شد. یافتههای پژوهش بر وجود پلهبرقی شیشهای در این بافت دلالت داشتند. مولفههای شناساییشدة اثرگذار بر پلهبرقی شیشهای شامل عوامل سازمانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ویژگیهای زنان، ویژگیهای کار اداری، مردخویی، ساختار سنتی مدیریت، حمایت شبکة مردانه، فرهنگ، آموزههای دینی، باورهای قالبی، مشکلات کار با خانمها، و حاکمیت فرهنگ مردسالار بودند. این پدیده باعث ناکارآمدی زنان میشود و پیامدهای فردی، اجتماعی، و سازمانی به دنبال دارد.
ملخص الجهاز:
حال بررسی این موضوع حائز اهمیت است که آیا در مشاغل زنانه ، همچون معلمی، نیز مردان گوی سبقت را از زنان ربوده اند و سوار پله برقی شیشه ای شده اند و با سرعت بیشـتر به مدارج بالا و سطوح بالای مدیریتی میرسند؟ آموزش وپرورش به منظور برنامه ریـزی بلندمـدت و کوتـاه مـدت همـواره بـر فرهنـگ سازمان و متغیرهایی مانند رضایت از شغل ، فرهنگ سازمانی، و ماندگاری باانگیزۀ کارکنـان تأکید دارد (گلپرور و نادی ١٣٨٩: ٢١٢).
از آنجا که رفتار منصفانه خواسـت همـۀ کارکنـان است که وقت و انرژی خود را در یک سازمان صرف میکنند و با توجه به اهمیت موضوع عدالت و آثار مخرب تبعیض در سازمان و با توجـه بـه اینکـه آمـوزش وپـرورش رسـالت خطیری در زمینۀ تربیت و پرورش نسل بشر دارد و از آنجا که معلمـی از دیربـاز حرفـه ای زنانه محسوب میشده است ، لزوم بررسی این موضـوع کـه آیـا در ایـن سـازمان و ادارات مربوطه در سراسر کشور به انتصاب بانوان در پست های مهم و مـدیریتی ارشـد، بـه دور از تعصب و نگاه جنسیتی، توجهی شده یا خیر حائز اهمیت است .
(Golding & Jones 1999; Harley 2011; Smith 2012; Hultin 2003 از یافته های به دست آمده میتوان نتیجه گرفـت کـه مـردان در مشـاغل زنانـه ، از جملـه تدریس ، همواره گوی سبقت را از زنان همتای خود مـیرباینـد و در مقایسـه بـا آن هـا بـا سرعت بیشتر و درصد بالاتری پله های ترقی را میپیمایند و به پست هـای بـالای سـازمانی میرسند.