خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی و شناسایی مولفه های توانمندسازی مدیران زن در آموزش و پرورش استان خراسان شمالی و ارائه ی الگوی مناسب می باشد. روش پژوهش از نوع کیفی و کمی و جامعه آماری شامل مدیران زن در آموزش و پرورش استان خراسان شمالی بود. برای نمونه گیری در بخش مطالعه ی کیفی از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از نمونه گیری تصادفی استفاده شد. در بخش کیفی تعداد 12 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 355 نفر، به صورت تصادفی ساده،183 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسش نامه ی محقق ساخته بود. و بعد از تایید روایی ( قضاوت صاحب نظران و اساتید) و پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ 92/ 0 ) در مدارس استان خراسان شمالی توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی از شاخص مرکزی و پراکندگی مثل میانگین، انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در سطح اطمینان 95% با نرم افزارهای اس پی اس اس 18 و لیزرل 80/ 8 انجام گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه های عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و در عین حال مطابقت آن ها با مبانی نظری، نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در شناسایی مولفه های توانمند سازی مدیران زن، 10 مولفه در بعد اقتصادی، 10 مولفه در بعد سیاسی، 16 مولفه در بعد اجتماعی و 17 مولفه در بعد روانی را شامل می شد. در بخش کمی پژوهش، یافته ها نشان داد که در بعد اقتصادی، مولفه ی سنوات و سابقه ی خدمت با بالاترین بار عاملی 92/ 0، در بعد سیاسی هم مولفه ی تلاش برای کسب حقوق برابر با بالاترین بار عاملی 90/ 0 ،در بعد اجتماعی مولفه ی تجربه ی شغلی با بالاترین بار عاملی 95/ 0، در بعد روانی مولفه ی وجود جو اعتماد و صمیمیت بین افراد با بالاترین بار عاملی95/ 0 از کل واریانس ها را تبیین و سایر متغیرها نیز هر کدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. هم چنین الگوی نهایی پژوهش، با شاخص های برازش، ضرایب استاندارد مورد تایید قرار گرفت. میزان ضریب تاثیر ابعاد در مولفه های توانمند سازی مدیران زن به تنهایی بالاترین ضریب تاثیرگذاری در بعد اجتماعی و روانی با 85/ 0 و کمترین در بعد سیاسی با73/ 0، بود.
ملخص الجهاز:
جدول ٤- نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تعیین میزان بارعاملی هر یک از مؤلفه های شناسایی شده ابعاد مولفه ها بار عاملی استاندارد ضریب تعیین آماره t R2 درآمد و توانایی مالی 9/26 0/34 0/70 داشتن بودجه کافی در مدرسه برای اجرای 9/13 0/33 0/66 برنامه ها در دست داشتن منابع کافی ٠/٨٨ ٠/٤٤ ١١/٤٣ سطح تحصیلات 9/28 0/34 0/80 بعد اقتصادی حمایت بیمه ای 11/08 0/42 0/82 کاربرد تکنولوژی جدید 10/46 0/40 0/84 تقسیم کار در سازمان 13/25 0/52 0/90 سنوات و سابقه خدمت 13/67 0/53 0/92 داشتن اطلاعات بالا و تخصص ٠/٧٢ ٠/٣٠ ٨/٣٨ کارایی و اثربخشی 13/06 0/51 0/82 مشارکت سیاسی 11/45 0/44 0/85 تلاش برای کسب حقوق برابر ٠/٩٤ ٠/٤٥ ١١/٥٥ حذف تبعیض 10/20 0/38 0/79 قدرت تفویض اختیار به زیردستان ٠/٧٦ ٠/٣٢ ٨/٨٨ بهبود اثربخشی از طریق افزایش قدرت ٠/٧٠ ٠/٣٤ ٩/٢٦ بعد سیاسی ایجاد توازن بین کنترل مدیریت و آزادی 9/13 0/33 0/66 عمل کارکنان انعطاف پذیری و آزادی در تصمیم گیری ٠/٨٨ ٠/٤٤ ١١/٤٣ شکستن مرزهای بین مدیران و کارکنان ٠/٨٠ ٠/٣٤ ٩/٢٨ همسو بودن اهداف فردی و سازمانی ٠/٨٢ ٠/٤٢ ١١/٠٨ قدرت تصمیم گیری به موقع ٠/٨٤ ٠/٤٠ ١٠/٤٦ نگرش به نقش زنان در مدیریت سازمان ٠/٨٤ ٠/٤٠ ١٠/٤٦ تمایل به مشارکت در فعالیت های 13/25 0/52 0/90 مدیریتی منزلت اجتماعی 13/67 0/53 0/92 بعد اجتماعی صداقت در رفتار سازمانی ٠/٧٢ ٠/٣٠ ٨/٣٨ داشتن ارتباطات قوی 13/06 0/51 0/82 هویت بخشی و قدردانی در گروه ٠/٨٥ ٠/٤٤ ١١/٤٥ مشارکت گروهی کارکنان ٠/٦٧ ٠/٣١ ٦/٢١ بهبود رفاه فردی 7/39 0/52 0/73 تجربه شغلی 8/73 0/94 0/95 میل و رغبت در انجام فعالیت ها ٠/٧١ ٠/٣٠ ٦/٠٧ توسعه و بهبود فعالیت های سازمانی ٠/٧٦ ٠/٣٨ ٦/٦٢ حس نوع دوستی به کارکنان ٠/٧٩ ٠/٣٧ ٦/٥٧ آزادی عمل کارکنان 6/77 0/40 0/77 بالا بردن کیفیت کاری 6/65 0/38 0/77 ارزش و ارج نهادن به کارکنان ٠/٧٩ ٠/٣٩ ٦/٧٢ شرایط کاری مستقیم و غیرمستقیم ٠/٧٥ ٠/٤٢ ٦/٩١ عزت نفس 7/19 0/48 0/72 خوداثربخشی 6/19 0/31 0/66 استقلال فکری 0/22 0/52 احساس قدرت 4/75 0/21 0/51 احساس اعتماد 4/90 0/23 0/40 تاثیرگذاری بر دیگران 6/80 0/96 0/84 معنی داربودن روحیه کاری ٠/٨١ ٠/٤٨ ٥/٩٩ شایستگی 5/99 0/48 0/75 بعد روانی بالا بودن روحیه مدیران زن ٠/٦٧ ٠/٣١ ٦/٢١ وجدان کاری 7/39 0/52 0/73 وجود جو اعتماد و صمیمیت بین افراد ٠/٩٥ ٠/٩٤ ٨/٧٣ احساس امنیت شغلی 7/53 0/44 0/67 خود سامان دهی 7/93 0/50 0/79 داشتن تفکر خلاق 8/58 0/62 0/80 قدرت تفکر 8/20 0/55 0/76 اعتماد و انگیزش در گرفتن تصمیمات ٠/٧١ ٠/٥١ ٧/٩٦ توجه به رشد سلامت و شکوفایی 7/53 0/44 0/67 استعدادها همان طور که در جدول ٤ مشاهده میگردد،.