خلاصة:
گونههای ادبیات غنایی در شعر معاصر مانند شعر کلاسیک وجود دارد. این گونه ها در جریان های کلاسیک و نوکلاسیک و نیمایی معاصر حضور پررنگی دارند. گونه های متفاوت در شعر معاصر با تغییراتی نوین دیده می شود که یکی از آنها اشعار داستانی است که در شعر معاصر به خصوص در جریان نیمایی به دو شاخه ی شنیداری و تصویری تقسیم می شود، در شعر معاصر با تصویرسازی های تازه به سمت اشعار نمایشی حرکت می کند و از نقالی سنتی به صحنه ی نمایشی تغییر می کند. در جریان نیمایی یا آزاد، فروغ فرخ زاد نماینده ی زنان شاعر معاصر می باشد. او در اشعار داستانی خود به خلق شخصیت های زنانه با تیپ های مختلف می پردازد. مقاله ی حاضر حاصل تحلیل و بررسی دیوان اشعار فروغ با روش توصیفی -تحلیلی و مطالعه ی کتابخانه ای پیکربندی شده است. اشعار این شاعر به صورت مقایسه ای تحلیل شده اند. شخصیت زنان در اشعار داستانی فروغ تحت تاثیر تحولات فکری و شخصیت فردی شاعر هستند. از نظر جامعه شناختی، حرکت زنان سنتی جامعه و تغییرشان به زنان اجتماعی را می توان در اشعار او مورد توجه قرار داد. تحولات شخصیتی و اجتماعی و بینشی زنان در اشعار داستانی او نشان دهنده ی چهره ی زنان معاصر در راستای جامعه ی مدرن و مفهوم متغیر فمینیسم در زمان معاصر شاعر می باشد.
ملخص الجهاز:
بررسی و تحلیل شخصیت زن در اشعار داستانی فروغ فرخ زاد با تکیه بر تأثیر و تأثر دیدگاه جامعه شناختی شاعر نوشین طالب زاده * ١ و سعید حسام پور 2 تاریخ دریافت :٩٧/٠٥/١٦ صص ٣٠٠-٢٦٣ تاریخ پذیرش :٩٧/١١/٢٧ چکیده گونه های ادبیات غنایی در شعر معاصر مانند شعر کلاسیک وجود دارد.
راوی در شعر معاصر جزوی از شخصیت های درونی این اشعار است که به آن ها پرداخته میشود بیشک در سه جریان اصلی شعر معاصر،تفاوت های چشمگیری در بیان اشعار داستانی وجود دارد که قابل بررسی و چشم انداز هستند.
شاید به نظر برسد که قالب ها نمیتوانند ارائه دهنده ی گونه های جدید باشند و کاملاً همین طور است در بحث گونه های غنایی (موضوع و مضمون ) اهمیت دارد، نه قالب شعری (به همین دلیل نگارنده ، ده نامه و سینامه را هم گونه ی ادب غنایی نمیداند) اما در این گونه ، غرض از اشعار داستانی، قالب مثنوی یا داستان سرایی مطرح نیست ، بلکه هدف ، بیان اغراض غنایی در شکلی داستانی است (در هر قالبی) که در حرکت به سمت شعر معاصر به اشعار نمایشی،تک حرکتی (اپیزودی)،تابلویی (صامت ) تغییر شکل مییابد.
» (٢٠٠٢ ,Farrokhzad) مضمون اشعار داستانی دفتر «عصیان » هم عشق و شخصی است اما داستان از روایت انتظاری عاشقانه به داستان زندگی زنی مستقل و عاشق میپردازد و منتهی به شخصیت مادری او میشود.