خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف «یررسی و ارزیابی رابطه بین راهبردهای رهبری مثبت گرا با سرمایههای روانشناختی
معلمان» به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ابتدایی
منطقه ۱۴ تهران، که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ مشغول به تدریس بودند، است، که تعداد ۲۷۰ نفر از آنها با
روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بر اساس فرمول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. ابزارهای
مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه محقّق ساخته رهبری مثبت گرا و همچنین پرسشنامه سرمایه
روانشناختی لوتانز و همکاران که توسط نصر اصفهانی و همکاران (۱۳۹۱) مورداستفاده و اعتباریابی شده
است، بوده است. که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۷ و ۸۰ به دست آمد.
جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و همچنین مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتههای حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که ارتباط مثبت و معناداری بین رهبری مثبت گرا و ابعاد آن با
سرمایههای روانشناختی موجود در مدارس مربوطه وجود داشت، نتایج همچجنین نشاندهنده تاثیر گذاری
رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایههای روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان بوده است.
ملخص الجهاز:
بدین ترتیب فرایندهای مثبت گرایی ناشی از این پنج بعد اساسی منجر به خلق و ایجاد رفتار سازمانی مثبت گرا می شود (نلسون و کوپر، ٢٠٠٧)، که بعد رهبری مثبت گرا به عنوان هدایت کننده و تسهیل کننده سایر ابعاد، با ارائه چشم اندازی انسانی و اخلاقی برای مدارس و همچنین با تکیه بر قوت ها و جنبه های مثبت اعضاء و نیروی انسانی سازمان و با تکیه بر رفتارهای اخلاقی، دست یابی به عملکردی فراتر از انتظار را برای منابع انسانی فراهم کرده و با تغییر نگاه و دیدگاه های مرسوم نسبت به سیستم مدرسه ، وظایف و نقش ها، ارتباطات ، رفتار اعضای سازمان (مدیران ، معلمان ، دانش آموزان و کارکنان ) را به سمت بهبود و تقویت سرمایه های روانی نهفته در خود سوق می دهند.
به بیان دیگر محیط های آموزشی ازجمله مدارس به عنوان محیطی علمی و مملو از ارزش های اخلاقی و انسانی ازیک طرف و همچنین روابط و ارتباطات نامحدود بین اعضا با یکدیگر از طرف دیگر، در صورت نهادینه شدن فرهنگ مثبت گرایی در آن به وسیله رهبران مثبت گرا، ضمن شکوفایی و تقویت سرمایه های روانی در مدارس ، افزایش و ارتقای عملکرد فردی و سازمانی اعضای این سازمان ها را نیز در پی خواهند داشت .
به بیان دیگر می توان عنوان کرد که به کارگیری و اجرای سبک رهبری مثبت گرا در این مدارس توسط مدیران ، منجر به شکوفایی و ارتقای سرمایه های روان شناختی ازجمله خوش بینی ، امیدواری، خودکارآمدی و تاب آوری در میان معلمان شده و آن ها را در بروز و به کارگیری این سرمایه ها در ارتباطات خود با دانش آموزان و همچنین سایر عوامل ذینفع در مدرسه ازجمله والدین یاری خواهد کرد.